Rabu, 23 Februari 2011

kelas tambahan kemasukan buruh asing

3(a)











3 (b)































































3 (c)







3 (d)





F1 Faktor penolak di negara China dan India seperti gempa
bumi / banjir / kemarau
F2 Galakan kerajaan kolonial British
F3 Penghijrahan mereka tidak ditentang oleh orang Melayu
F4 Wujud hubungan tradisi yang lama antara Tanah Melayu
dengan India
F5 Kemakmuran Tanah Melayu yang pesat membangun
F6 Banyak peluang pekerjaan
F7 Kestabilan politik di Tanah Melayu



Cara Kedatangan Buruh dari China
F1 Sistem Tiket Kredit
H1a kheh-tau mengumpulkan bakal imigran dari
kampung-kampung di negeri China
H1b kheh-tau dibayar sejumlah wang bagi setiap imigran
yang dibawa
H1c bakal imigran dikenali sebagai sin kheh
H1d sin kheh diletakkan di bawah pengawasan nakhoda kapal /
agensi buruh
H1e mereka telah menerima bayaran daripada bakal majikan
imigran
H1f sin kheh perlu membuat perjanjian secara lisan / bertulis
H1g untuk menjelaskan hutang mereka perlu untuk majikan
dalam tempoh masa tertentu
H1h sin kheh dibekalkan dengan tiket yang menunjukkan
pelabuhan yang akan dituju
H1g sesampainya di pelabuhan, sin kheh akan diambil
oleh pemborong buruh
H1h pemborong buruh bertindak sebagai orang tengah untuk
mendapatkan mereka dengan bayaran tertentu

F2 Sistem Pengambilan Kakitangan
H2a majikan akan menghantar pegawainya ke negara China
untuk mendapatkan buruh
H2b tambang dan perbelanjaan buruh akan dibiayai oleh
majikan
H2c pegawai bertanggungjawab mengiringi buruh tersebut
sehingga mereka sampai ke tempat majikan

F3 Sistem Rumah Kongsi
H3a pengambilan dilakukan oleh pegawai di negara China
yang dilantik oleh sesebuah rumah kongsi
H3b pegawai itu akan membiayai semua perbelanjaan
buruh sehingga mereka sampai di rumahnya
H3c apabila diberikan kepada tuan punya rumah kongsi,
pembawa buruh akan dibayar dengan kadar yang
telah dipersetujui

Kemasukan Buruh dari India
F4 Sistem Buruh Bebas
H4a buruh datang dengan biaya sendiri
H4b kedatangan diaturkan orang atau kumpulan tertentu
atas kepentingan ekonomi
H4c mereka bebas memilih tempat dan pekerjaan yang
dikehendaki

F5 Sistem Kontrak
H5a majikan akan membiayai tambang mereka
H5b mereka akan bekerja untuk jangka masa antara
1 hingga 3 tahun
H5c dibayar paling minimum antara 9 hingga 13 sen sehari

F6 Sistem Kangani
H6a kangani bermaksud ketua / tandil / mandur
H6b kangani diberi kepercayaan oleh majikan dan diberi lesen
H6c kangani dihantar pulang ke India untuk mencari
tenaga buruh
H6d kangani diberikan wang pendahuluan untuk membiayai
perbelanjaan buruh tersebut
H6e kangani bertindak seperti pegawai agensi membawa
masuk pekerja asing



F1 Peningkatan jumlah imigran Cina dan India
F2 Jumlah penduduk Tanah Melayu meningkat
F3 Kemunculan masyarakat berbilang kaum
F4 Petempatan yang berbeza
F5 Pekerjaan yang berbeza
F6 Bahasa pertuturan yang berbeza
F7 Tidak wujud kesepaduan dan interaksi antara kaum
F8 Proses perpaduan kaum sukar dibentuk
F9 Perkembangan dan pembentukan bandar-bandar baru
F10 Kemajuan pembinaan infrastruktur jalan raya dan landasan
kereta api
F11 Perkembangan sistem pendidikan vernakular
(Mana-mana jawapan yang munasabah)


1

1
1
1

1
1
1
[5 m]



1
1

1

1
1

1

1
1

1

1

1


1
1

1

1


1
1

1

1




1
1
1

1


1
1
1

1

1
1
1
1

1

1

[10 m]


1
1
1
1
1
1
1
1
1
1

1

[2 m]

kelas tambahan tanah simpanan melayu

Soalan 1 :
(a) Nyatakan ciri-ciri undang-undang tanah di Tanah Melayu sebelum kedatangan British.
(b) Jelaskan ciri-ciri undang-undang tanah semasa British mentadbir Tanah Melayu.
(c) Mengapakah British memperkenalkan Tanah Simpanan Melayu?
(d) Terangkan undang-undang tanah yang diwujudkan di Sabah dan Sarawak yang seakan-akan Tanah Simpanan Melayu.


Soalan
Butiran
Markah

1(a)












1 (b)


























1 (c)













1 (d)





1 (e)
F1 Segala hal yang berkaitan tanah mesti mendapat kebenaran
daripada pembesar Melayu
F2 Kadar cukai dan aktiviti ekonomi yang mahu diusahakan
mesti mendapat kebenaran pembesar Melayu
F3 Tanah merupakan sumber ekonomi pembesar Melayu
F4 Tanah merupakan tonggak kuasa politik pembesar Melayu
F5 Tanah mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
F6 Menurut undangundang adat sesebuah kawasan menjadi
milik seseorang yang membuka / meneroka /
mengerjakannya
F7 Tanah tersebut boleh diwarisi oleh generasi yang seterusnya


F1 Memperkenalkan sistem pemilikan tanah berekod
F2 Bertujuan untuk menjamin / mengesahkan hak pemilikan
tanah
F3 Rekod untuk memudahkan urusan pentadbiran seperti
urusan cukai / pajakan / sewa beli / penjualan / pembelian
F4 Tanah boleh dijadkan cagaran bagi mendapatkan modal
F5 Tanah dibahagikan mengikut kegunaan dan nilai
komersialnya seperti tanah ladang / tanah peribumi / tanah
perlombongan
F6 Kadar cukai yang dikenakan bergantung pada jenis tanah
atau apa-apa yang diusahakan
F7 Sesiapa yang ingin mengusahakan kawasan tidak lagi
perlu mendapatkan kebenaran daripada pembesar
F8 Kebenaran mesti dipohon daripada Pejabat Daerah
F9 Masyarakat tempatan perlu mendapat kebenaran daripada
Pejabat Tanah untuk mengutip sumber hutan seperti
nipah / damar / rotan
F10 Residen negeri berkuasa menentukan jumlah kawasan
konsesi tanah yang akan diberi kepada para pemodal
F11 Kesannya, pengenalan sistem ekonomi wang dalam
kalangan orang Melayu
F12 Orang Melayu bergantung kepada orang tengah
untuk meminjam wang
F13 Akibatnya, mereka terpaksa menjual tanah mereka
untuk melangsaikan hutang


F1 Demi menjamin kelangsungan masa depan ekonomi / sosial /
politik orang Melayu
F2 Mengelakkan tanah milik orang Melayu berpindah milik
kepada orang asing
F3 Menyelamatkan tanah tersebut daripada dijual, dipajak dan
dipindahmilik kepada bukan Melayu
F4 Melindungi kepentingan ekonomi kerajaan penjajah
F5 Orang Melayu tidak dibenarkan menanam tanaman
komersial dalam Tanah Simpanan Melayu
F6 Kawasan yang dijadikan Tanah Simpanan Melayu
tidak subur
F7 Residen berkuasa mengisytiharkan mana-mana tanah
sebagai Tanah Simpanan Melayu

Di Sarawak
F1 Land Order 1931
H1a melindungi tanah peribumi daripada dicerobohi pengusaha Cina

F2 Land Settlement Order 1933
H2a memberi perlindungan kepada tanah milik peribumi
H2b pemindahan tanah hanya boleh secara warisan
H2c tanah dibahagikan kepada tiga kawasan : tanah simpanan /
tanah pedalaman / tanah campuran
H2d imigran hanya boleh mempunyai hak ke atas kawasan
tanah campuran

Di Sabah
F3 Proklamasi III Perlindungan Hak Peribumi 1889
H3a kepentingan hak milik peribumi di bawah bidang kuasa
Pegawai Daerah
H3b urus niaga tanah dengan orang Eropah perlu dimaklumkan
kepada ketua peribumi


1

1

1
1
1
1


1


1
1

1

1
1


1

1

1
1


1

1

1

1



1

1

1

1
1

1

1



1
1


1
1
1
1

1



1
1

1