1.Galurkan
cadangan-cadangan yang pernah dikemukakan ke arah pembentukan Malaysia.
F1 Lord Brassey
(Pengarah Syarikat Borneo Utara) mencadangkan Kerajaan British menggabungkan
Sarawak, Sabah dengan Negeri-Negeri Melayu dan Negeri-Negeri
Selat
F2 Sir Malcolm
MacDonald (Gabenor Jeneral Asia Tenggara) mencadangkan Sarawak, Sabah,
Singapura, Brunei, Singapura dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F3 Dato’ Onn
bin Ja’afar mencadangkan mencadangkan Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka
dinamai Malaysia kerana percaya pada suatu masa nanti British akan
menggabungkan Sarawak, Sabah, Brunei dan Singapura dengan Persekutuan Tanah
Melayu.
F4 Lim Yew Hock
pemimpin di Singapura turut membuat cadangan
F5 David
Marshall turut mencadangkan penggabungan
F6 Lee Kuan Yew
mndesak British menggabungkan Persekutuan Tanah Melayu dengan Singapura
F7 Tunku Abdul
Rahman mencaadangkan idea tersebut semasa majlis makan tengah hari Persatuan
Wartawan Luar Negari di Hotel Adelphi, Singapura
2.Huraikan faktor-faktor yang mencetuskan idea
pembentukan Malaysia.
F1 Faktor
Politik
H1a Kepentingan
keselamatan
H1b kebimbangan
terhadap perkembangan pengaruh Barisan Sosialis di Singapura
C1a Barisan
Sosialis telah memenangi pilihan raya di Hong Lim
C1b Barisan
Sosialis telah memenangi pilihan raya kecil di Anson
H1c kebangkitan
barisan Sosialis telah melemahkan pengaruh Parti Tindakan Rakyat (PAP)
H1d Barisan
Sosialis dianggap gerakan berhaluan kiri
H1e kebimbangan
terhadap ancaman komunis
H1f alasan yang
digunakan oleh Lee Kuan Yew mendesak British menggabungkan Persekutuan Tanah
Melayu dengan Singapura
H1g Persekutuan
Tanah Melayu berpengalaman membanteras pengaruh komunis
C1c terlibat
dalam tempoh darurat sejak tahun 1948 hingga tahun 1960
H1h masalah
ancaman komunis di Sarawak
C1d ditimbulkan
oleh Clandestine Communist Organization (CCO)
H1h CCO
bermatlamat menjadikan Sarawak sebagai negara komunis
H1i untuk
mempercepatkan kemerdekaan Sarawak, Sabah, Singapura dan Brunei
H1j kerana
dalam perancangan Malaysia akan ditubuhkan dalam tempoh dua tahun selepas
dicadangkan Tunku.
H1k merupakan
proses dekolonisasi British terhadap negeri-negeri yang belum membangun
H1l dalam
Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah diusulkan agar
tanah-tanah jajahan dimerdekakan
H1m untuk menstabilkan
politik rantau Asia Tenggara
H1n menghalang
penyebaran pengaruh komunis di Singapura dan wilayah-wilayah Borneo
H1o memastikan
kepentingan mereka terus terkawal
H1p
terutama pangkalannya di Singapura
F2 Faktor
Ekonomi
H2a dapat
mewujudkan suatu kawasan pasaran yang lebih luas
H2b dapat
menggalakkan pelaburan dan perkembangan dalam industri pertanian
H2c dapat
menjalin kerjasama dalam bidang ekonomi
H2d dapat
memanfaatkan keistimewaan dan sumber-sumber yang ada dalam negeri-negeri ini
C2a Tanah
Melayu kaya dengan bahan mentah getah dan bijih timah
C2b Sarawak
kaya dengan sumber kayu balak, lada hitam, gambir dan minyak
C2c Sabah kaya
dengan kayu balak dan hasil hutan
C2d Brunei kaya
dengan sumber minyak
C2e Singapura
kedudukan strategik sebagai pelabuhan perdagangan antarabangsa
F3 Faktor
Sosial
H3a dapat
menyeimbangkan jumlah dan kadar pertumbuhan kaum
H3b dalam
kalangan setiap negeri anggota Tanah Melayu
3. Terangkan usaha-usaha yang telah
diambil bagi menjayakan penubuhan Malaysia.
F1 Cadangan
Tunku Abdul Rahman dalam majlis makan tengah hari Persatuan Wartawan Luar
Negeri
H1a di Hotel
Adelphi
H1b beliau
mengadakan lawatan ke Sarawak, Sabah dan Brunei
H1c menerangkan
konsep, tujuan dan matlamat penubuhan Malaysia
H1d rundingan
diadakan antara pegawai-pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan
pegawai-pegawai British dari Sarawak, Sabah dan Singapura
F2 Penubuhan
Jawatankuasa Perunding Perpaduan Malaysia
H2a ditubuhkan
di Singapura
H2b
dipengerusikan oleh Donald Stephens
H2c berperanan
menerangkan kepada orang ramai tentang gagasan Malaysia
H2d berperanan
mengumpulkan pandangan penduduk
H2e berperanan
menggalakkan kegiatan ke arah pembentukan Malaysia
H2f mesyuarat
jawatankuasa berlangsung sebanyak empat kali
H2g Brunei
menghantar pemerhati menghadiri tiga mesyuarat terakhir
F3 Penubuhan
Suruhanjaya Cobbold
H3a dianggotai
oleh tiga orang pegawai British
H3b iaitu Lord
Cobbold, Sir Anthony Abeell dan Sir David Watherston
H3c dua rakyat
tempatan iaitu Dato’ Wong Pow Nee dan Tan Sri Ghazali Shafie
H3d bertujuan
meninjau pendapat rakyat Sabah dan Sarawak tentang gagasan Malaysia
H3e bertujuan
membuat penilaian dan mengemukakan cadangan kepada pihak British
H3f telah
menerima pelbagai memorandum daripada pelbagai pertubuhan
H3g bertugas
dari Februari 1962 hingga April 1962
H3h melaporkan
kepada kerajaan British sebanyak satu pertiga menyokong gagasan Malaysia
tanpa syarat
H3i satu
pertiga menyokong dengan syarat iatu kepentingan mereka harus dilindungi
H3j satu
pertiga lagi menginginkan kemerdekaan sebelum menyertai Malaysia
H3k suruhanjaya
telah mengemukakan beberapa cadangan yang akan diperincikan lagi
F4 Penubuhan
Jawatankuasa Antara Kerajaan
H4a berperanan
memperincikan cadangan-cadangan Suruhanjaya Cobbold
H4b dianggotai
oleh wakil-wakil dari Persekutuan Tanah Melayu, Britain, Sarawak dan Sabah
H4c
dipengerusikan oleh Lord Landsdowne
H4d dibantu
oleh Tun Abdul Razak
H4e
jawatankuasa bermesyuarat sebanyak 24 kali
H4f turut
membincangkan hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah dalam gagasan
Malaysia
F5 Penubuhan
MAPHILINDO
H5a bertujuan
mengurangkan ketegangan hasil gagasan Malaysia
H5b diadakan
sidang kemuncak di Manila antara ketua kerajaan Persekutuan Tanah Melayu,
Indonesia dan Filipina
H5c ketiga-tiga
pemimpin negara bersetuju mencari jalan penyelesaian dengan bantuan PBB
F6 Penubuhan
Suruhanjaya Lawrence Michaelmore
H6a perwakilan
Malaysia ke PBB dibentuk oleh Setiausaha Agung PBB iaitu U Thant
H6b PBB
menghantar Lawrence Michaelmore beserta tujuh orang wakil dari
Chezchoslovakia, Argentina, Brazil, Ceylon, Pakistan, Jepun dan Republik Arab
Bersatu
H6c tujuan
meninjau pendapat rakyat Sabah dan Sarawak
H6d hasil
tinjauan mendapati majoriti rakyat Sabah dan Sarawak bersetuju menyertai
Persekutuan Malaysia
4.Negara Malaysia dibentuk atas semangat
permuafakatan dan proses perundingan dalam kalangan semua
pihak yang terlibat.Sebagai warganegara yang patriotik, terangkan usaha-usaha
yang boleh anda lakukan bagi mewujudkan perpaduan kaum dalam kalangan rakyat
Malaysia.
F1 Memasuki
sekolah kebangsaan
H1 Dapat
bergaul dalam berbagai-bagai etnik
F2 Mewujudkan
sukatan pelajaran yang sama
H2 Dapat
menerima ilmu pelajaran yang serupa
F3 Mengguna
pakai sistem peperiksaan yang sama
H3 Dapat
mengukur prestasi pelajar berdasarkan merit
F4 Melibatkan
diri dalam kokurikulum di sekolah
H4 Dapat
bercampur kerana terlibat dalam aktiviti yang sama
F5 Menyertai
kegiatan sukan
H5 Dapat
bersama-sama tanpa mengira ideologi/ ras/ agama
F6 Memasuki
sekolah wawasan
H6 Dapat
berkongsi kawasan sekolah dan kemudahan sekolah secara bersama
F7 Menyertai
aktiviti gotong-royong
H7 Dapat
menjalin silaturahim
F8 Mewujudkan
Rukun Tetangga dalam kawasan kejiranan
H8 Dapat
mengenali tetangga dan banteras jenayah
F9 Menyambut
perayaan hari raya secara bersama/kongsi raya
H9 Dapat
mengenali budaya kaum yang berbeza
F10 Menyertai
Program Latihan Khidmat Negara
H10 Dapat
memupuk perasaan bersama cinta akan negara
F11 Menyertai
NGO yang tidak berdasarkan perkauman
H11 Dapat
membantu kerajaan menjayakan agenda nasional
F12 Mewujudkan
Kelab Rukunegara
H12 Dapat
memupuk perasaan kekitaan/esprit de corp dalam kalangan warga Malaysia
Mana-mana jawapan yang munasabah
5.Pendidikan di Malaysia bertaraf dunia.
Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, jelaskan kemajuan yang telah dicapai
oleh negara kita dalam bidang pendidikan.
F1 Penciptaan
Falsafah Pendidikan Negara
F2 Kelahiran
Penyata Razak
F3 Penubuhan
Penyata Rahman Talib
F4 Penubuhan
Penyata Fenn-Wu
F5 Penyata
Mahathir / Laporan Jawatankuasa Kabinet
F6 Penubuhan
Sekolah Umum dan Jenis Umum
F7 Penubuhan
Sekolah Kebangsaan dan Jenis Kebangsaan
F8 Kurikulum /
sukatan pelajaran yang seragam dan sama
F9 Sistem
peperiksaan yang sama
F10 Guru-guru
sekolah mendapat latihan pelajaran yang sama
F11 Pemberian
bantuan buku teks percuma kepada semua pelajar
F12 Pelajar
tidak dikenakan yuran persekolahan
F13 Pelajar
tidak perlu membayar yuran mengambil peperiksaan awam
F14 Bantuan
skim baucer tuisyen
F15 Bantuan
persekolahan
F16 Biasiswa
Kecil Persekutuan
F17 Kumpulan
Wang Amanah Pelajar Miskin / KWAM
F18 Bantuan
komputer 1 Malaysia
F19 Penubuhan
sekolah berasrama penuh dan MRSM
F20 Penubuhan
sekolah premier
F21 Penubuhan
sekolah berprestasi tinggi
F22 Penubuhan
sekolah bestari
F23 Penubuhan
sekolah wawasan
F24 Kempen Jom
datang sekolah / ponteng sifar
F25 Kempen
sekolah selamat/ Program 3K
F26 Pengajaran
PPSMI
F27 Memartabat
Bahasa Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris /MBMMBI
F28 KSSR
F29KBSM/KBSR
F30 PLBS /
Pentaksiran Lisan Berasaskan Sekolah
F31 Kemasukan
ke IPT menggunakan markah koku sebanyak sepuluh peratus
F32 Program
J-QAF
F33 Program
Permata Negara
F34
Tadika/Tabika
F35 Program
Pemulihan Khas
F36 Penubuhan
Sekolah Rancangan Khas / Kelas Rancangan Khas
F37 Konsep
pembelajaran sepanjang hayat
F38 Penubuhan
universiti terbuka
F39 Jumlah
universiti awam semakin banyak
F40 Kerajaan
membenarkan penubuhan universiti swasta
F41 Sekolah
antarabangsa dibenarkan beroperasi
Mana-mana jawapan yang munasabah
6. Pada pendapat anda,
apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan bagi menjadikan peradaban negara
Malaysia terus unggul di persada antarabangsa?
F1 Memajukan modal insan
F2 Membangunkan rakyat
berilmu pengetahuan
F3 Menggalakkan
perkembangan sains dan teknologi
F4 Memajukan perkembangan
ICT
F5 Membangunkan Koridor
Raya Multi Media
F6 Menubuhkan banyak
pusat pengajian tinggi
F7 Membangunkan prasarana
bertaraf dunia
F8 Menghantar angkasawan
ke angkasa lepas
F9 Membina bangunan
pencakar langit yang hebat seperti Menara Berkembar Petronas
F10 Membangunkan
kemudahan pengangkutan yang cekap
seperti lebuh raya PLUS / Jambatan Pulau Pinang
F11 Memastikan keamanan /
kestabilan dalam negara
F12 Memupuk perasaan
perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum
F13 Membahagikan kekayaan
negara secara adil
F14 Menyusun semula
masyarakat tidak berlandaskan kaum / pekerjaan / agama
F15 Membangunkan
rancangan pembangunan wilayah seperti FELDA
F16 Membangunkan Wilayah
Pembangunan Iskandar
F17 Membangunkan
koridor-koridor ekonomi
F18 Mengeksport hasil
keluaran negara
F19 Membangunkan negara
menjadi negara maju
F20 Menyaingi negara
kuasa besar
F21 Menghargai warisan
bangsa
F22 Memulihara alam
semula jadi
F23 Menghormati
kedaulatan negara lain
F24 Mengelakkan terlibat
dalam kancah peperangan
F25 Menyelesaikan konflik
antarabangsa melalui perundingan
F26 Melahirkan negarawan
yang ulung
F27 Melahirkan jaguh
sukan bertaraf dunia
F28 Memupuk kegiatan seni
dan budaya
F29 Membudayakan konsep
pembelajaran sepanjang hayat
F30 Mengiktiraf golongan
cendekiawan/ budayawan / seniman
Mana-mana jawapan yang munasabah
7.Terangkan
unsur patriotisme yang perlu ada dalam diri warga Malaysia demi memastikan
pencapaian tamadun negara kita terus unggul.
F1 Cinta akan
negara
H1a sanggup
menentang penjajah Portugis/ Belanda / Inggeris / Jepun
H1b sedar akan
keburukan akibat daripada penjajahan
H1c
membangkitkan nasionalisme untuk menentang penjajah
H1d perpaduan
tercapai dalam kalangan rakyat bagi menuntut kemerdekaan
H1e mengisi
kemerdekaan dengan memajukan negara
H1d tidak alpa
dan sentiasa berusaha menyaingi negara lain
F2 Menghormati
lambang-lambang negara
H2a mempunyai
kesedaran yang tinggi peri penting menghormati lambang-lambang negara
H2b contohnya
bendera/ jata negara/ lagu kebangsaan
H2c contohnya
mengibarkan jalur gemilang sewaktu Hari Kemerdekaan
H2d tidak melakukan
perbuatan khianat terhadap lambang-lambang negara
H2e contohnya
membakar bendera
H2f contohnya
merosakkan irama lagu negaraku / tidak berdiri ketika lagu kebangsaan
berkumandang
F3 Menyayangi
bahasa kebangsaan
H3a bangga
mampu bertutur menggunakan bahasa kebangsaan dengan betul
H3b menjadikan
bahasa kebangsaan alat perpaduan kaum
H3c tidak
memperlekehkan bahasa kebangsaan
H3d mengiktiraf
bahasa kebangsaan dalam majlis negeri/ negara sama ada majlis rasmi mahupun
tidak rasmi
H3e penggunaan
bahasa kebangsaan yang betul pada semua papan tanda jalan dan perniagaan
F4 Mempunyai
semangat kekitaan / esprit de corp
H4a menyokong
negara sendiri
H4b contohnya
dalam kegiatan sukan / kebudayaan / filem dsbnya
H4c berbangga
dengan sorakan ‘Malaysia Boleh’
H4d berbangga
dengan konsep ‘1Malaysia’
F5 Menyanjung
budaya bangsa
H5a sentiasa
menyanjung prinsip Kebudayaan Kebangsaan
H5b budaya
masyarakat peribumi dipelihara / menjadi teras
H5c budaya
universal diterima pakai
H5d prinsip
asimilasi dalam budaya dihargai
H5e kerencaman
budaya menjadikan negara Malaysia unik
F6 Menghargai
warisan sejarah negara
H6a warisan
sejarah negara dipulihara
H6b peristiwa
sejarah dijadikan iktibar warga dan negara
H6c tokoh /
wira bangsa dihargai
H6d kesilapan
lampau diazami tidak akan diulangi
H6e menyambut
perayaan Hari Kemerdekaan
H7f menyambut
perayaan Hari Malaysia
F7 Berdisiplin
H7a melahirkan
warga yang patuh kepada perlembagaan negara
H7b taat dan
setia kepada negara
H7c amanah dan
mempunyai intergriti dalam setiap pekerjaan
H7d kedaulatan
negara menjadi keutamaan
H7e sanggup
bersaing dengan penduduk negara yang lebih maju
F8 Membentuk
bangsa Malaysia
H8a berfikir
dari sudut sebagai rakyat Malaysia
H8b perasaan
perkauman disisihkan
H8c hak etnik
peribumi dikekalkan
H8d hak kaum-kaum
yang lain tidak dinafikan
H8e keadilan
sosial untuk rakyat Malaysia
8
Rumusan
·
Pengetahuan yang
diperoleh
·
Iktibar kepada diri,
bangsa dan negara
·
Harapan untuk masa depan
ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang
|
Selasa, 6 Ogos 2013
KERTAS 3 BAB 6 : PENUBUHAN MALAYSIA
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
terbaik.. terima kasih membantu
BalasPadam