(a) Apakah ciri-ciri kegiatan perlombongan
bijih timah yang diusahakan
oleh orang Melayu sebelum pertengahan
abad ke-19?
(b) Bagaimanakah pembesar-pembesar Melayu berjaya
mengawal penguasaan
pengusaha Cina pada pertengahan abad
ke-19?
(c)
Mengapakah mulai awal abad ke-20 industri perlombongan bijih timah
telah dikuasai oleh orang-orang
Eropah?
(d) Sekiranya anda adalah pembesar
Melayu pada abad ke-19, apakah usaha yang akan anda lakukan bagi mengekalkan
dominasi penduduk tempatan dalam industri perlombongan bijih timah?
(e)Wajarkah industri perlombongan
bijih timah di negara kita dibangunkan semula?
Beri alasan anda.
(a)
F1 Mencari
bijih timah sebagai kerja sambilan untuk menambah pendapatan
F2 Menggunakan
cara mendulang
F3 Menggunakan
cara melampan
F4 Bijih timah
dilombong secara kecil-kecilan
F5 Kebanyakan
bijih timah dijual kepada pedagang dari India/ Arab/ China
F6 Lombong
dibuka dan diusahakan oleh pembesar Melayu
F7 Contohnya
oleh Long Jaafar/ Ngah Ibrahim/ Raja Jumaat/ Dato’ Kelana/ Dato’ Bandar
F8 Lombong
dikerjai oleh buruh tempatan
(b)
F1 Pengusaha
Cina mesti mendapatkan kebenaran para pembesar Melayu terlebih dahulu
F2 Bijih timah
yang dilombong mesti dijual semula kepada pembesar Melayu
F3 Harga bijih
timah yang dijual pengusaha Cina kepada pembesar Melayu ditentukan oleh
pembesar Melayu
F4 Pembesar
Melayu di Larut/ Lukut/ Sungai Ujong membawa masuk pelombong Cina
F5 Pembesar
Melayu memajakkan tanah lombong kepada pengusaha Cina dari Negeri-Negeri
Selat
(c)
F1 Kemampuan
orang Eropah menyediakan modal yang besar
F2 Mereka
menggunakan teknologi moden iaitu kapal korek
F3 Penggunaan
beberapa enakmen dan undang-undang yang berpihak kepada pengusaha dari Eropah
F4 Pengusaha
Cina hanya menggunakan teknologi bomba palong/ pam kelikir/ pam kayu
F5 Pengusaha
Cina mengerjakan perusahaan bijih timah berintensifkan buruh
F6 Orang Eropah
memiliki / mampu meleburkan bijih timah yang dilombong dijadikan jongkong
timah
(d)
F1 Melabur
modal yang banyak dalam perusahaan bijih timah
F2 Berkongsi
dengan pembesar Melayu yang lain
F3 Menubuhkan
syarikat perlombongan yang bermodal besar
F4 Menjalin
kerjasama dengan pemodal Barat secara pembesar Melayu masih memiliki 60
peratus ekuiti
F5 Melatih
penduduk tempatan menjadi pekerja di lombong bijih timah
F6 Menolak
kehadiran pemodal asing
F7 Tidak
memajakkan tanah lombong kepada pengusaha asing
F8 Tidak
membawa masuk buruh asing dalam perlombongan bijih timah
F9 Menjual
bijih timah kepada negara luar
F10 Memiliki
syarikat peleburan bijih timah
F11 Membawa
masuk teknologi moden dalam perlombongan bijih timah
Mana-mana jawapan yang munasabah
(e)
Wajar
F1 Negara masih
mempunyai kawasan yang banyak sumber bijih timah
F2 Harga bijih
timah sangat tinggi di pasaran dunia
F3 Bijih timah
banyak kegunaannya
F4 Boleh
menjadi negara pengeluar bijih timah yang utama di dunia semula
F5 Menjana
sumber pendapatan negara
F6 Menjadi
sumber pekerjaan penduduk
F7 Membangunkan
kawasan yang dibuka sebagai kawasan perlombongan
F8
Mengembalikan nostalgia Malaysia sebagai negara pengeluar bijih timah
terbesar di dunia
Mana-mana jawapan yang munasabah
Tidak wajar
F9 Harga bijih
timah terlalu bergantung kepada keadaan pasaran
F10 Kemahiran
rakyat terhadap perusahaan bijih timah sudah berkurangan
F11 Memerlukan
modal yang besar
F12 Memerlukan
pekerja yang berkemahiran tinggi
F13 Lebih
menguntungkan terlibat dalam industri lain
F14 Menyebabkan
banyak tanah menjadi kawasan lombong
Mana-mana jaawapan yang munasabah
F1 Pendidikan
F2 Sukan
F3 Muzik
F4
Kesusasteraan
F5 Seni
berpidato
F6 Membaca
F7 Menulis
F8 Menghafal
F9 Falsafah
F10 Sejarah
F11 Sains dan
teknologi
F12 Perubatan
F13 Matmatik
(b)
F1 Thucydides
F2 Herodutus
F3 Thales
F4 Anaximander
F5 Heraclitus
F6 Anaxagoras
F7 Socrates
F8 Aristotle
F9 Plato
F10 Zeno
F11 Pythagoras
F12 Hippocrates
F13 Archimedes
F14 Ptolemy
F15 Homer
F16 Hesiod
(c)
F1 Mengenal dan
menghafal tulisan ideogram
F2 menghafal
sembilan buah buku suci tanpa memahami maknanya
F3 Karangan
F4 Sasatera
F5 Menterjemah
buku suci
(d)
F1 Memberi ilmu
pengetahuan
F2 Menyemai
semangat setia kepada negara
F3 Membasmi
buta huruf
F4 Melahirkan
golongan cendekiawan
F5 Memenuhi
keperluan tenaga kerja
F6 Melahirkan
generasi berdisiplin
F7 Menanam
sikap patriotik dalam kalangan rakyat
F8 Memantapkan
pentadbiran negara
Mana-mana jawapan yang munasabah
(e)
F1 Menyusun
Falsafah Pendidikan Negara
F2 Memperkasa
sekolah kebangsaan
F3 Menubuhkan
Sekolah Wawasan
F4 Menubuhkan
Sekolah Bestari
F5 Mengiktiraf
Sekolah Berprestasi Tinggi
F6 Menubuhkan
Sekolah Berasrama Penuh
F7 Menubuhkan
sekolah jenis kebangsaan
F8 Melaksanakan
Memartabat Bahasa Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris/ MBMMBI
F9 Melaksanakan
Satu Murid Satu Sukan
F10
Melaksanakan Program J-Qaf
F11
Melaksanakan markah kokurikulum sebanyak sepuluh peratus untuk kemasukan ke
universiti
F12 Melaksanakan
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan/ PIPP
F13
Melaksanakan program E-Book
F14
Melaksanakan subjek Sejarah sebagai subjek wajib lulus di peringkat SPM
F15
Melaksanakan Penilaian Berasaskan Sekolah/ PBS
Mana-mana jawapan yang munasabah
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan