Ahad, 15 September 2013

Perlombongan Bijih Timah di Tanah Melayu



(a)    Apakah ciri-ciri kegiatan perlombongan bijih timah yang diusahakan
      oleh orang Melayu sebelum pertengahan abad ke-19?  
(b)  Bagaimanakah pembesar-pembesar Melayu berjaya mengawal penguasaan
       pengusaha Cina pada pertengahan abad ke-19? 
      (c)  Mengapakah mulai awal abad ke-20 industri perlombongan bijih timah
      telah dikuasai oleh orang-orang Eropah? 
(d)   Sekiranya anda adalah pembesar Melayu pada abad ke-19, apakah usaha yang akan anda lakukan bagi mengekalkan dominasi penduduk tempatan dalam industri perlombongan bijih timah?
  (e)Wajarkah industri perlombongan bijih timah di negara kita dibangunkan semula?
      Beri alasan anda. 



 (a)
F1 Mencari bijih timah sebagai kerja sambilan untuk menambah pendapatan
F2 Menggunakan cara mendulang
F3 Menggunakan cara melampan
F4 Bijih timah dilombong secara kecil-kecilan
F5 Kebanyakan bijih timah dijual kepada pedagang dari India/ Arab/ China
F6 Lombong dibuka dan diusahakan oleh pembesar Melayu
F7 Contohnya oleh Long Jaafar/ Ngah Ibrahim/ Raja Jumaat/ Dato’ Kelana/ Dato’ Bandar
F8 Lombong dikerjai oleh buruh tempatan

(b)
F1 Pengusaha Cina mesti mendapatkan kebenaran para pembesar Melayu terlebih dahulu
F2 Bijih timah yang dilombong mesti dijual semula kepada pembesar Melayu
F3 Harga bijih timah yang dijual pengusaha Cina kepada pembesar Melayu ditentukan oleh pembesar Melayu
F4 Pembesar Melayu di Larut/ Lukut/ Sungai Ujong membawa masuk pelombong Cina
F5 Pembesar Melayu memajakkan tanah lombong kepada pengusaha Cina dari Negeri-Negeri Selat

(c)
F1 Kemampuan orang Eropah menyediakan modal yang besar
F2 Mereka menggunakan teknologi moden iaitu kapal korek
F3 Penggunaan beberapa enakmen dan undang-undang yang berpihak kepada pengusaha dari Eropah
F4 Pengusaha Cina hanya menggunakan teknologi bomba palong/ pam kelikir/ pam kayu
F5 Pengusaha Cina mengerjakan perusahaan bijih timah berintensifkan buruh
F6 Orang Eropah memiliki / mampu meleburkan bijih timah yang dilombong dijadikan jongkong timah

(d)
F1 Melabur modal yang banyak dalam perusahaan bijih timah
F2 Berkongsi dengan pembesar Melayu yang lain
F3 Menubuhkan syarikat perlombongan yang bermodal besar
F4 Menjalin kerjasama dengan pemodal Barat secara pembesar Melayu masih memiliki 60 peratus ekuiti
F5 Melatih penduduk tempatan menjadi pekerja di lombong bijih timah
F6 Menolak kehadiran pemodal asing
F7 Tidak memajakkan tanah lombong kepada pengusaha asing
F8 Tidak membawa masuk buruh asing dalam perlombongan bijih timah
F9 Menjual bijih timah kepada negara luar
F10 Memiliki syarikat peleburan bijih timah
F11 Membawa masuk teknologi moden dalam perlombongan bijih timah
       Mana-mana jawapan yang munasabah

(e)
Wajar
F1 Negara masih mempunyai kawasan yang banyak sumber bijih timah
F2 Harga bijih timah sangat tinggi di pasaran dunia
F3 Bijih timah banyak kegunaannya
F4 Boleh menjadi negara pengeluar bijih timah yang utama di dunia semula
F5 Menjana sumber pendapatan negara
F6 Menjadi sumber pekerjaan penduduk
F7 Membangunkan kawasan yang dibuka sebagai kawasan perlombongan
F8 Mengembalikan nostalgia Malaysia sebagai negara pengeluar bijih timah terbesar di dunia
     Mana-mana jawapan yang munasabah

Tidak wajar
F9 Harga bijih timah terlalu bergantung kepada keadaan pasaran
F10 Kemahiran rakyat terhadap perusahaan bijih timah sudah berkurangan
F11 Memerlukan modal yang besar
F12 Memerlukan pekerja yang berkemahiran tinggi
F13 Lebih menguntungkan terlibat dalam industri lain
F14 Menyebabkan banyak tanah menjadi kawasan lombong
       Mana-mana jaawapan yang munasabah



F1 Pendidikan
F2 Sukan
F3 Muzik
F4 Kesusasteraan
F5 Seni berpidato
F6 Membaca
F7 Menulis
F8 Menghafal
F9 Falsafah
F10 Sejarah
F11 Sains dan teknologi
F12 Perubatan
F13 Matmatik

(b)
F1 Thucydides
F2 Herodutus
F3 Thales
F4 Anaximander
F5 Heraclitus
F6 Anaxagoras
F7 Socrates
F8 Aristotle
F9 Plato
F10 Zeno
F11 Pythagoras
F12 Hippocrates
F13 Archimedes
F14 Ptolemy
F15 Homer
F16 Hesiod

(c)
F1 Mengenal dan menghafal tulisan ideogram
F2 menghafal sembilan buah buku suci tanpa memahami maknanya
F3 Karangan
F4 Sasatera
F5 Menterjemah buku suci

(d)
F1 Memberi ilmu pengetahuan
F2 Menyemai semangat setia kepada negara
F3 Membasmi buta huruf
F4 Melahirkan golongan cendekiawan
F5 Memenuhi keperluan tenaga kerja
F6 Melahirkan generasi berdisiplin
F7 Menanam sikap patriotik dalam kalangan rakyat
F8 Memantapkan pentadbiran negara
      Mana-mana jawapan yang munasabah

(e)
F1 Menyusun Falsafah Pendidikan Negara
F2 Memperkasa sekolah kebangsaan
F3 Menubuhkan Sekolah Wawasan
F4 Menubuhkan Sekolah Bestari
F5 Mengiktiraf Sekolah Berprestasi Tinggi
F6 Menubuhkan Sekolah Berasrama Penuh
F7 Menubuhkan sekolah jenis kebangsaan
F8 Melaksanakan Memartabat Bahasa Melayu Memperkasa Bahasa Inggeris/ MBMMBI
F9 Melaksanakan Satu Murid Satu Sukan
F10 Melaksanakan Program J-Qaf
F11 Melaksanakan markah kokurikulum sebanyak sepuluh peratus untuk kemasukan ke universiti
F12 Melaksanakan Pelan Induk Pembangunan Pendidikan/ PIPP
F13 Melaksanakan program E-Book
F14 Melaksanakan subjek Sejarah sebagai subjek wajib lulus di peringkat SPM
F15 Melaksanakan Penilaian Berasaskan Sekolah/ PBS
     Mana-mana jawapan yang munasabah    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan