Sabtu, 3 November 2012

nota menjelang peperiksaan spm 2012



SMKDT 2012
PANITIA SEJARAH
NOTA PASTI LULUS

(a)     Terangkan ciri-ciri tamadun Hwang Ho.
(b)    Jelaskan sumbangan tamadun tersebut kepada peradaban manusia.
(c)     Berdasarkan pengkajian anda terhadap tamadun tersebut, apakah iktibar yang boleh diperoleh untuk memajukan bidang pertanian di Malaysia?


Soalan

Butiran
 (a)














































 (b)
















5 (c)









F1 Kemunculan bandar-bandar
H1a bandar menjadi negara kota / contoh bandar Anyang
H1b dalam bandar ada istana / kuil / pusat pentadbiran
H1c raja / pembesar / golongan agama tinggal dalam bandar
H1d bandar Anyang dilengkapi tembok
H1e dikelilingi perkampungan
F2 Pemerintahan berdasarkan dinasti
H2a dinasti Hsia
H2b dinasti Shang
H2c dinasti Chou
F3 Susun lapis masyarakat
H3a raja dan pembesar lapisan tertinggi
H3b lapisan rakyat teramai sebagai petani
H3c terdapat golongan artisan dan pedagang
H3d lapisan paling bawah hamba
H3e hanya golongan pembesar boleh memiliki tentera dan
        senjata gangsa
H3f tentera terdiri daripada dua kumpulan ; berkereta kuda /
       berjalan kaki
H3g artisan mencipta pelbagai barangan tembaga
H3h hamba berperanan sebagai tentera upahan / membantu
        kerja-kerja perburuhan / untuk tujuan korban
H3i mewujudkan pengkhususan pekerjaan
F4 Sistem pemerintahan
H4a sistem beraja
H4b raja mendapat mandat daripada tuhan
H4c raja-raja dinasti Shang tidak perlu mendapatkan
       pengesahan politik kerana berketurunan pemerintah agama
H4d raja dibantu golongan bangsawan dan pegawai kerajaan
H4e raja dinasti Chou membahagikan pemilikan tanah mereka
        kepada wilayah-wilayah
H4f pembesar tempatan dilantik di setiap wilayah
H4g pembesar tempatan perlu berikrar taat setia kepada dinasti
        Chou
F5 Amalan agama dan kepercayaan
H5a menyembah animisme
H5b politeisme
H5c penyembahan roh nenek-moyang
H5d menyembah tuhan syurga (Shang-ti) / tuhan bumi (Tu)
H5e menyembah sungai / bukit / gunung
H5f upacara penyembahan melibatkan muzik / tarian / korban
H5g upacara penyembahan diketuai oleh bomoh
F6 Sistem tulisan
H6a berpunca daripada amalan penilikan tulang oracle
H6b bomoh mentafsirkan rekahan pada tulang
H6c lahir tulisan berbentuk ideogram

 F1 Memperkenalkan sistem pemerintahan bercorak monarki
F2 Mengamalkan pemerintahan secara dinasti
F3 Membina sistem pengairan untuk kegiatan pertanian /
      mengelakkan banjir
F4 Membina terusan Szechwan
F5 Memajukan teknologi pembajakan
F6 Mencipta cangkul
F7 Mencipta sabit
F8 Menggunakan batas dalam pertanian
F9 Menukar alat pertanian daripada kayu kepada besi
F10 Memperkenalkan sistem tulisan ideogram
F11 Memuja roh nenek moyang
F12 Memperkenalkan konsep Yin dan Yang
F13 Memperkenalkan kalendar Cina yang mengandungi 30 hari
       dalam sebulan dan 360 hari dalam setahun
F14 Mengamalkan falsafah perang Sun Tzu / The Art of War

F1 Menjadikan pertanian sektor ekonomi yang penting
F2 Membina sistem pengairan
F3 Memperbarui teknik dan kaedah pertanian
F4 Memaksimumkan penggunaan tanah
F5 Memastikan kesuburan tanah sentiasa terpelihara
F6 Mengawal banjir secara berkesan
F7 Mengawal wabak penyakit pertanian
F8 Menggunakan alatan pertanian moden
F9 Menganggap pertanian satu perniagaan
F10 Mengiktiraf status sosial golongan petani / Hari Petani /
       Penternak dan Nelayan
F11 Menghargai daya kreativiti dalam pertanian
F12 Mengamalkan sifat daya saing dan daya cipta
      (Mana-mana jawapan yang munasabah)


(a) Terangkan ciri-ciri kerajaan Srivijaya.
(b) Apakah faktor yang mempengaruhi perkembangan pelabuhan Kedah Tua.
(c) Pada pandangan anda, apakah usaha yang boleh dilakukan bagi memajukan bidang maritimdi negara kita
(d) Apakah ciri-ciri kerajaan maritim?
(a)

F1 F1 Memiliki bala tentera laut yang besar
F2 Dianggotai oleh pelbagai golongan rakyat
F3 Termasuk orang laut
F4 Fungsi tentera laut adalah untuk mengawal perdagangan di Selat Melaka
F5 Mengawal keselamatan kerajaan
F6 Pelabuhannya yang baik/ dalam / terlindung/
F7 Kedudukannya yang strategik di Selat Melaka
F8 Menjadi tempat persinggahan kapal yang berdagang di antara India dan China
F9 Di pelabuhannya terdapat hasil dan barangan untuk perdagangan antarabangsa
F10 Barangan dibekalkan oleh kawasan pemerintahannya dan wilayah takluknya
F12 Menurut catatan I Tsing pada tahun 671 M pelabuhan Srivijaya turut dikenali kerana mampu menghasilkan kapal besar
F14 Berperanan sebagai kuasa maritim utama di Asia Tenggara
F15 Menyediakan pelbagai kemudahan di pelabuhan seperti pergudangan
[Mana-mana jawapan munasabah]

(b)
F1 Terdapatnya Gunung Jerai
F2 Menjadi panduan kapal pedagang yang keluar masuk
F3 Terutama pada waktu malam melalui nyalaan api
F4 Kedudukan yang strategik di laluan Selat Melaka
F5 Terlindung daripada tiupan angin Monsun barat daya/ timur laut
F6 Pintu masuk dari hala utara dan barat
F7 Adanya kemudahan menyimpan barang dagangan
F8 Kekayaan hasil hutan dari kawasan sekitar seperti damar/ rotan/
F9 Kaya dengan sumber bumi seperti timah dari kawasan berjiran seperti Kuala Selinsing
F10 Banyak barang dagangan yang diperoleh dari luar seperti kain kapas/ sutera/ teh/ tembikar/ kaca dan manik

       
(c)
F1 Membina pelabuhan
F2 Menurunkan cukai
F3 Menyediakan kemudahan moden
F4 Membina pusat-pusat perdagangan
F5 Memudahkan urusan kemasukan pelabur asing
F6 Mendirikan Akademi laut Malaysia/ ALAM
F7 Membina prasarana pengangkutan yang moden
F8 Menyediakan insentif yang baik kepada pelabur asing
F9 Memastikan keamanan negara
F10 Memberikan gaji yang menarik kepada pelayar
F11 Menubuhkan pasukan maritim yang kuat
F12 Memajukan ICT dalam negara
 (Mana-mana jawapan munasabah)     
    
(d)  
F1 Lokasi di lembah sungai / kawasan pesisiran pantai / kepulauan
F2 Mempunyai pelabuhan pembekal
F3 Berkembang sebagai pelabuhan kerajaan
F4 Terkenal sebagai pelabuhan entreport
F5 Penduduk terdiri daripada orang tempatan, orang laut dan pedagang luar
F6 Menggunakan lebih daripada satu bahasa
F7 Bahasa Melayu menjadi bahasa perhubungan / lingua franca
F8 Masyarakat mempunyai semangat ingin meneroka dan berdagang dengan masyarakat luar
F9 Mempunyai kemahiran membuat perahu dan kapal layar
F10 Mempunyai kaedah menuju ke sesuatu tempat berpandukan bintang di langit
F11 Ekonomi berasaskan perdagangan
F12 Mempunyai kedudukan geografi yang strategik


(a)     Terangkan cara kedatangan agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara.
(b)    Jelaskan pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam system pemerintahan kerajaan awal.
(c)     Hubungan luar antara masyarakat Melayu dengan negara luar telah terjalin sejak abad ke-2 masihi lagi.
Pada pendapat anda, mengapakah negara kita perlu menjalin hubungan dengan negara luar?


Soalan

Butiran
 (a)









(b)













 (c)









F1 Dibawa oleh golongan tentera / Ksyatria
H1a dibawa oleh golongan penakluk dari India
H1b membentuk jajahan takluk di Asia Tenggara
F2 Dibawa oleh pedagang / vaisya
H2a hubungan perdagangan telah terjalin antara India dengan Asia Tenggara
F3 Dibawa oleh golongan pendeta / Brahmin
H3a Mubaligh agama dari India datang menyebarkan ajaran ke Asia Tenggara
F4 Pengambilan aspek-aspek kebudayaan India yang menarik sahaja
H4a disesuaikan dengan budaya tempatan untuk diamalkan

F1 Penggunaan gelaran raja
F2 Raja berada di puncak pemerintahan
F3 Raja berkuasa mutlak
F4 Perintah raja menjadi undang-undang
F5 Raja merupakan bayangan tuhan
F6 Konsep dewa-raja
F7 Raja dipercayai memiliki kesaktian
F8 Lahir unsur mitos dan legenda
F9 Adat istiadat diwujudkan bagi memperkukuhkan kuasa raja
F10 Upacara pertabalan raja dipimpin oleh golongan Brahmin
F11Raja mendirikan kompleks kota melambangkan konsep alam semesta / orde kosmos
F12 Melahirkan ketakutan rakyat untuk menderhaka

F1 Menjalin persahabatan
F2 Keperluan ekonomi
F3 Bertukar teknologi
F4 Mengeksport bahan mentah ke negara luar
F5 Memajukan sektor pelancongan
F6 Menyelesaikan masalah di meja perundingan
F7 Bekerjasama membina keamanan sejagat
F8 Mendapatkan tenaga buruh
F9 Menaikkan imej negara
F10 Bertanding dalam acara sukan
F11 Bekerjasama dalam bidang kebudayaan
F12 Bertukar-tukar pelajar dan ilmuan
      (Mana-mana jawapan yang munasabah)


(a)    Nyatakan sebab berlakunya pembukaan semula kota makkah.
(b)    Senaraikan nama tokoh Islam yang mengetuai serangan ke atas Kota Makkah.
(c)    Mengapakah serangan ke atas Kota Makkah mencapai kejayaan.
(d)   Apakah kesan yang berlaku selepas Kota Makkah berjaya dibuka semula?
(e)    Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah iktibar yang boleh diperoleh daripada peristiwa penawanan Kota Makkah?


Soalan

Butiran
 (a)




(b)




(c)





(d)









(e)











F1 Arab Quraisy melanggar Perjanjian Hudaibiyah
F2 Tidak menghormati hak kebebasan yang telah dipersetujui  bersama
F3 Strategi jangka panjang bagi penyebaran Islam
F4 Untuk memantapkan kedudukan kerajaan Islam di Madinah

F1 Khalid bin al-Walid
F2 Abu Ubaidah al-Jarrah
F3 Saad bin Ubadah
F4 Zubair bin al-Awwam

F1 Keberkesanan taktik dan strategi penyerangan
F2 Orang Quraisy telah dikepung dengan rapi
F3 Semangat ketakwaan dan keyakinan tentera Islam yang tinggi
F4 Pengislaman Abu Sufian dan al-Abbas
F5 Jaminan keselamatan kepada penduduk kota Makkah 

F1 Kaabah terpelihara daripada unsur-unsur jahiliah
F2 Agama menyembah berhala dihapuskan
F3 Masyarakat Islam mula mendalami ilmu pengetahuan Islam
F4 Kota Makkah dijadikan kota suci umat Islam
F5 Makkah menjadi tumpuan umat Islam untuk beribadah
F6 Bukti menunjukkan kekukuhan negara Islam Madinah
F7 Pembuka jalan penyebaran Islam ke serata Tanah Arab
F8 Dakwah Islam tersebar secara aman
F9 Mewujudkan sebuah kerajaan Islam yang kuat

F1 Kepentingan perpaduan kaum
F2 Bersifat baik sangka dan tidak prejudis
F3 Tidak bersifat perkauman
F4 Bantu-membantu dalam kalangan rakyat
F5 Tidak membalas dendam
F6 Mengamalkan sifat mudah memaafkan kesalahan orang lain
F7 Suka mendalami ilmu pengetahuan
F8 Menggunakan perancangan dan strategi yang tepat
F9 Menghormati budaya setiap kaum
F10 Mewujudkan sebuah kerajaan yang aman dan stabil
F11 Tidak memaksakan budaya dan agama kepada kaum lain
     (Mana-mana jawapan munasabah)

Hijrah berlaku pada 1 Rabiulawal bersamaan 12 September tahun 622 M.
(a)                Jelaskan pengertian hijrah.                                                     
(b)               Terangkan kepentingan hijrah kepada umat Islam.                
(c)                Berikan beberapa contoh yang menunjukkan konsep hijrah boleh diamalkan oleh pelajar untuk mencapai kecemerlangan diri dalam kehidupan seharian.
(d)         Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah iktibar yang boleh
            diperoleh daripada peristiwa hijrah?                                                                        
(a)
F1 Berasal daripada perkataan Arab iaitu berpindah
F2 Perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
F3 Perpindahan orang Islam dari kota Makkah ke kota Madinah
F4 Perjuangan untuk memperkukuhkan Islam.
F5 Merupakan strategi baru untuk menyebarkan Islam.
F6 Perjuangan untuk menegakkan kebenaran dan meninggalkan keburukan dan kejahatan.
F7 Semangat ingin berubah dalam pelbagai keadaan
F8 Perubahan dari segi sikap
F9 Perubahan dari segi cara berfikir
F10Perubahan dari segi tingkah laku
F11Bukan pelarian seperti pandangan orientalis Barat
                                                  
 (b)
F1 Dakwah Islamiah
H1a  dapat dilaksanakan dengan aman tanpa selindung
H1b  sedangkan di Makkah seruan terhadap Islam sering terganggu
F2 Mendamaikan suku Arab di Madinah
H2a yang sering bersengketa khususnya suku Aus dan Khazraj
H2b melalui semangat persaudaraan sesama Islam
F3  Menjalinkan hubungan persaudaraan antara orang Islam Makkah dengan orang Islam Madinah
H3a Orang Islam Makkah yang berhijrah tidak berasa asing atau rendah diri di Madinah
H3b menyatukan golongan ini yang sebelumnya mempunyai perbezaan dari segi kedudukan  ekonomi dan sosial
H3c Nabi Muhammad telah memberikan gelaran Muhajirin kepada orang Islam Makkah yang berhijrah ke Madinah
H3d gelaran Ansar kepada orang Islam Madinah
F4 Menyatukan penduduk Madinah
H4a yang terdiri daripada pelbagai suku, budaya dan agama
H4b ini melahirkan kehidupan yang harmoni di Madinah
H4c  dengan ini masyarakat Madinah dapat menjalankan kegiatan ekonomi dan agama
F5 Membina sebuah masjid
H5a iaitu Masji al-Nabawi
H5b Masjid Quba merupakan masjid pertama
H5c masjid dijadikan sebagai tempat untuk beribadat, belajar, tempat bertemu dan berbincang masalah,kawasan persekitaran masjid diadakan aktiviti harian seperti jual beli
F6 Wujud takwim Islam
H6a berdasarkan kiraan tahun Hijrah
H6b takwim ini digunakan ketika Khalifah Umar al-Khattab
F7 Menubuhkan sebuah negara Islam Madinah
H7a menukarkan nama Yathrib kepada Madinah al- Munawwarah
H7b menjadikan Madinah sebagai pusat tamadun Islam
F8 Menunjukkan sikap toleransi kaum dan tolong-menolong
H8a orang Madinah memberikan bantuan yang besar kepada orang Islam Makkah yang berhijrah
H8b mereka sanggup memberikan tempat tinggal, makanan, keperluan asas
H8c menerima orang Islam Makkah sebagai saudara dan sebahagian daripada masyarakat Madinah
F9 Pengorbanan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w.
H9a Abu Bakar al-Siddiq sanggup bergadai nyawa dan harta 
H9b Ali bin Abu Talib sanggup tidur di tempat tidur baginda
H9c Abdul Rahman bin Auf beri sumbangan harta
F10 Menunjukkan peranan wanita
H10a Asmah binti Abu Bakar membantu perjuangan Nabi Muhammad s.a.w.
H10b menghantar makanan
H10c menyampaikan berita tentang pergerakan Quraisy
F11 Menunjukkan ketabahan hati dan kebesaran jiwa Nabi Muhammad s.a.w.
H11a Baginda sanggup berkorban dan meninggalkan kesenangan hidup
H11b tidak pernah berputus asa
H11c bijak mengatur strategi peperangan
H11d bersembunyi di Gua Thur dan cari jalan lain ke Madinah

 (c)
F1 Perubahan sikap dan tingkah laku negatif kepada  yang positif
F2 Perubahan dari tidak berdisplin kepada berdisplin
F3 Perubahan dari sifat malas kepada rajin berusaha
F4 Sikap suka melanggar undang-undang kepada akur kepada undang-undang
F5 Sikap mementingkan diri sendiri berubah kepada sikap bantu-membantu
F6 Sikap suka bertangguh kerja berubah kepada menghargai masa.
F7 Tidak menghormati orang tua kepada menghormati orang tua
        Mana-mana jawapan yang munasabah    

(d)
F1 Kita mesti sanggup berkorban demi mencapai kejayaan. Sebagai contoh, Rasulullah meninggalkan kampung halaman
F2 Kita mesti berani berkata benar. Sebagai contoh, Rasulullah menyebarkan agama Islam walaupun ditentang dan diancam
F3 Kita meesti menjadi bijak. Sebagai contoh, baginda menggunakan jalan ke selatan untuk ke Madinah
F4 Kita mesti mempunyai kebolehan merancang. Sebagai contoh, baginda tidak terus ke Madinah, sebaliknya bersembunyi dahulu di Gua Thur
F5 Kita tidak boleh berputus asa. Sebagai contoh, baginda tidak berputus asa mengubah tingkah laku masyarakat Quraisy Makkah
F6 Kita mesti memandang mulia peranan kaum wanita. Sebagai contoh, Asma’ binti Abu Bakar menghantar makanan dan menyampaikan berita tentang gerakan orang Quraisy
F7 Kita mesti sedia berbakti demi negara. Sebagai contoh, Abdul Rahman bin Auf menyumbangkan hartanya untuk umat Islam
F8 Kita mesti mengamalkan sikap berkasih sayang sesama insan. Sebagai contoh, Ali bin Abu Talib sanggup mengambil tempat tidur Nabi Muhammad kerana kasih dan sayangnya terhadap Nabi
F9 Kita mesti mengamalkan nilai bersatu padu dalam masyarakat. Sebagai contoh, kaum Aus dan Khazraj disatukan oleh Rasulullah menjadi Ansar
F10 Kita mesti menyemai hubungan persaudaraan yang sejati. Sebagai contoh, golongan Ansar bersedia menawarkan harta, tempat tinggal dan isteri kepada golongan Muhajirin
F11 Kita mesti mengamalkan semangat bekerjasama. Sebagai contoh melalui semangat ini Masjid nabawi berjaya didirikan
     (Mana-mana jawapan yang munasabah)


(a) Senaraikan dua peperangan yang berlaku di Madinah antara tahun
622 – 630 Masihi. 
(b)Berikan dua garis panduan yang mesti dipatuhi oleh tentera Islam
dalam peperangan.
(c) Nyatakan dua sebab Islam membenarkan umatnya berperang.
(d) Nyatakan dua bukti bahawa Islam berkembang bukan dengan cara peperangan.
(d) Pada pandangan anda, bagaimanakah cara untuk mengelakkan
peperangan daripada berlaku ?

 (a)
F1 Perang Badar
F2 Perang Uhud
F3 Perang Khandak
F4 Perang Tabuk

(b)
F1 Tidak dibenarkan membunuh orang yang lemah seperti orang tua,
kanak-kanak, wanita, orang sakit dan orang yang menyerah diri
F2 Tidak dibenarkan membunuh binatang ternakan
F3 Dilarang memusnahkan tanam-tanaman
F4 Dilarang merobohkan tempat ibadat
(c)
F1 Apabila diserang oleh musuh
F2 Untuk mencari keamanan
F3 Untuk memelihara tempat ibadat
F4 Menjaga maruah negara
F5 Memelihara daripada kemusnahan harta benda
F6 Melindungi orang yang tidak berdosa

(d)
F1 Nabi Muhammad s.a.w. mengampunkan tawanan Perang Badar
F2 Tawanan wanita dan kanak-kanak dibebaskan
F3 Tawanan lelaki diberi syarat untuk membebaskan diri mereka iaitu mengajar sepuluh kanak-kanak membaca dan menulis sehingga pandai

(e)
F1 Mengamalkan akhlak yang mulia
F2 Saling bertolak ansur
F3 Kepimpinan melalui teladan
F4 Menghormati hak asasi
F5 Mengelakkan isu-isu sensitif dipersoalkan seperti agama, bahasa, institusi pemerintahan
       Mana-mana jawapan yang munasabah

Soalan 4 :
(a)    Jelaskan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran. 
(b)   Jelaskan pengaruh Islam daalam bidang perundangan.
(c)    Pada pendapat anda, apakah kesan pengaruh agama Islam dalam kehidupan masyarakat di negara kita pada masa kini?
(d)   Terangkan penggunaan mata wang dalam perkembangan perdagangan di Tanah  Melayu  
(e)    Berikan  cadangan anda untuk mengembalikan kegemilangan negara kita
      dalam bidang perdagangan.                                                                           


(a)
F1 Golongan raja mula menitikberatkan konsep-konsep Islam
F2 Sultan menggunakan istilah Zillullah fil-alam / Zillullah fil-ardh yang bermakna bayangan Allah di muka bumi
F3 Pemerintah menggunakan gelaran Khalifatul Mukminin bermakna pemimpin orang mukmin
F4 Contohnya Sultan Mahmud Shah di Melaka dan Sultan Abdul Ghaffur Muhyiddin di Pahang
F5 Nasab keturunan pemerintah dirujuk kepada Iskandar Zulkarnain
F6 Golongan pemerintah dinasihati oleh golongan ulama
F7 Di Melaka dinasihati oleh ulama seperti Makhdum Sayid Abdul Aziz / Maulana Abu Bakar / Maulana Sadar Jahan /
     Maulana Jalaludin / Qadi Yusof
F8 Di Kelantan dan Terengganu dinasihati ulama seperti Tuk Pulau Manis / Tuk Pulau Condong / Tuan Tabal
F9 Mufti dilantik sebagai penasihat sultan dalam hal ehwal  agama Islam dan pentadbiran negara
F10 Wujud jawatan-jawatan lain seperti kadi / khatib / bilal / pemungut zakat / penyelia baitul mal / penjaga harta wakaf
F11 Islam dijadikan agama rasmi
F12 Unsur-unsur Islam diterapkan pada nama negeri seperti Acheh Darus Salam
F13 Raja menggunakan nama Islam seperti Sultan Mansor Shah bermaksud pemerintah yang dibantu oleh Allah / Sultan Mahmud Shah bermaksud sultan yang terpuji


(b)
F1 Memperkenalkan undang-undang syariah
F2 Adat Perpatih dan temenggung disesuaikan dengan undang-undang Islam
F3 Dalam adat Temenggung peembahagian harta pusaka mengutamakan anak lelaki bertepatan dengan hukum faraid dalam Islam
F4 Dalam adat temenggung seseorang individu bebas mendirikan rumahtangga dengan pasangan pilihannya asalkan tidak melanggar ketetapan hukum Islam
F5 Undang-undang bertulis menerima pengaruh Islam
F6 Contohnya Hukum Kanun Melaka / Undang-undang Laut Melaka / Undang-undang Pahang / Undang-undang Kedah / Undang-undang Perak / Undang-undang Johor
F7 Kekuatan agama Islam dipaparkan melalui fasal-fasal yang terdapat dalam undang-undang
F8 Undang-undang Laut Melaka menerangkan seorang nakhoda dalam sesebuah kapal diertikan sebagai imam
F9 Anak buah kapal sebagai makmum
F10 Secara praktisnya undang-undang mengecualikan raja daripada sebarang tindakan

(c)
F1 Agama Islam sebagai agama rasmi negara
F2 Perlembagaan negara memperuntukkan kuasa Raja-Raja Melayu menjaga hal ehwal agama Islam
F3 Penubuhan mahkamah syariah yang setaraf dengan mahkamah sivil
F4 Kepimpinan bercih , cekap dan amanah
F5 Konsep Islam hadhari
F6 Penerapan nilai-nilai Islam dalam pentadbiran
F7 Menjadikan negara hab halal dalam perniagaan
F8 Penubuhan bank Islam dan pajak gadai Islam / al-Rahnu
F9 Pengenalan mata wang dinar
F10 Penubuhan Tabung Haji
F11 Kewujudan Pusat Islam
F12 Kutipan zakat
F13 Penubuhan Baitulmal
F14 Pusat rawatan Islam
F15 Rancangan bercorak Islam seperti Imam Muda
F16 Radio Ikim / TV alHijrah
F17 Menteri Agama dalam kabinet
F18 Jabatan Agama Islam Negeri
F19 Taraf Mufti setaraf EXCO seperti di negeri Perak
Mana-mana jawapan yang munasabah
  
(d) 
F1  Mata wang sebagai perantara  nilai barang
F2 memudahkan urusan jual beli
F3 Negeri Melayu menggunakan matawang timah
H3a Zaman Melaka  mata wang  berbentuk bulat
H3b Beratnya 1 kati lapan tahil
H3c Tercatat nama sultan yang memerintah
H3d Tarikh dicatatkan
 F4 Matawang Pasai/ Cambay / Hormuz diguna di Melaka
H4a Boleh ditukar dengan matawang tempatan
F5 Di Johor / mata wang timah dipanggil Katun
H5a Bentuk bulat/ segi enam
H5b Tiada tarikh tetapi ada tulisan jawi / Arab
H5c Terdapat nama sultan/  Malik/ sultan Al-adil
F6 Di Kedah mata wang mengeluarkan mata wang timah
H6a Berbentuk seekor ayam jantan / hinggap atas cincin
H6b Boleh diipatah-patahkan/ di guna berasingan
F7 Wang emas juga  digunakan di Kedah
F8 Terdapat juga mata wang emas di Johor
H8a Di panggil kupang
H8b Mengikut nama sultan yang memerintah/ Sultan Alaudin Riayat Shah
H8c bertarkh 1527
F9 Di Kelantan mata wang emas digunakan
H9a Dikenali sebagai Kijang
H9b Tertulis Khalifatul Muslimin
F10 Orang Eropah guna wang perak
H10a Wang Portugal/ Bastardos/soldos/dinheiros/ Wang Sepanyol
F11 Mata wang Belanda di Melaka dinamakan ducats/lion dollars/rix dollars/syiling Belanda
F12 Orang India/ China/ Arab menggunakan wang emas

(e)
F1 Bersama-sama berganding bahu  memajukan Negara
F2 Berusaha gigih demi masa depan negara
F3 Menekankan  kemajuan dari sudut dunia /akhirat
F4 Memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F5 Menjadi modal insan terbilang / memiliki personaliti unggul
F6 Mendapatkan pendidikan berkualiti / berprestasi tinggi 
F7 Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
F8 Berfikiran kritis / kreatif dalam memajukan bangsa
F9 Mencipta inovasi / nilai baru / ciptaan baru
F10 Mempersiapkan diri dengan pelbagai kemahiran
F11 Meningkatkan disiplin diri
F12 Sentiasa mengamalkan sahsiah / sikap / akhlak / moral yang baik
F13 Memanfaatkan usaha kerajaan / mengambil peluang / melibatkan diri dalam mengembangkan ilmu pengetahuan          
F14 Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda / keterampilan diri
F15 Menjauhi diri daripada gejala negatif
F16 Mematuhi ajaran agama
F17 Memelihara jati diri
F18 Mengamalkan gaya hidup sihat
F19 Menyemai semangat nasionalisme
F20 Mengekalkan tradisi / budaya bangsa
F21 Mengamalkan kontrak social
F22 Mengamalkan perkongsian kuasa / kerjasama politik
F23 Mengekalkan keharmonian kaum 
F24 Setiap kaum berusaha melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
F25 Perbezaan warna kulit / agama / bahasa / bangsa diketepikan
F26 Permuafakatan dalam membuat keputusan
F27 Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
F28 Mengutamakan keamanan / persefahaman
F29 Mengekalkan perpaduan / Gagasan Satu Malaysia
        Mana-mana jawapan yang munasabah
   

(a)    Jelaskan isi kandungan Perlembagaan Madinah.
(b)   Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah ikhtibar yang boleh diperoleh daripada Perlembagaan Madinah?
(c)    Malaysia terbentuk berdasarkan Perlembagaan yang dirangkakan oleh jawatankuasa yang diketuai oleh Lord Reid.
Sebagai rakyat Malaysia yang patriotik, cadangkan usaha-usaha yang boleh diambil supaya perlembagaan tersebut dihormati.
   

Soalan

Butiran

(a)
























(b)















(c)













F1 Mengandungi 47 fasal
F2 Terdapat 23 membincangkan hubungan dalam kalangan orang Islam dan tanggungjawab mereka terhadap negara
F3 Terdapat 24 fasal tentang tanggungjawab orang bukan Islam terhadap negara
F4 Nabi Muhammad S.A.W. diiktiraf sebagai pemimpin di Madinah
F5 Baginda sebagai hakim yang menyelesaikan masalah yang  timbul antara orang Islam dengan orang bukan Islam
F6 Masyarakat Madinah bebas mengamalkan agama  masing-masing
F7 Mereka bebas mengamalkan adat mereka selagi tidak bertentangan dengan Islam
F8 Masyarakat Madinah dianggap sebagai satu ummah dan mempunyai tanggungjawab yang sama terhadap negara
F9 Masyarakat Madinah tidak boleh berbunuhan sesama sendiri
F10 Undang-undang Islam diguna pakai secara menyeluruh
F11 Peraturan kekeluargaan dalam sesebuah kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan dengan Islam
F12 Kerjasama antara penduduk Madinah dituntut demi memajukan ekonomi negara
F13 Unsur penipuan dan riba dihapuskan dalam perniagaan
F14 Semua anggota masyarakat dikehendaki mempertahankan Madinah daripada ancaman luar
F15 Keselamatan orang bukan Islam khususnya Yahudi terjamin selagi mereka mematuhi Perlembagaan Madinah.

F1 Undang-undang Islam boleh dijadikan panduan mentadbir sesebuah negara
F2 Perlu kebijaksanaan dalam pemerintahan
F3 Keperluan mewujudkan sistem ekonomi yang adil
F4 Riba , penindasan tidak menguntungkan umat manusia
F5 Ketokohan Rasulullah
F6 Keperluan mempunyai pemimpin yang berwibawa / karisma
F7 Keadilan sosial membina masyarakat madani
F8 Persamaan hak dan taraf dapat membina masyarakat yang bersatu padu
F9 Semangat bantu-membantu menyumbang kepada pembangunan
F10 Undang-undang Islam tidak meminggirkan kepentingan kaum minoriti
F11 Undang-undang yang bersifat syumul menjamin keamanan negara
F12 Setiap warganegara wajib mempertahankan negara
F13 Kehidupan masyarakat bersistematik disusun mengikut perlembagaan
F14 Keselamatan harta dan nyawa penting dalam kehidupan bernegara
       Mana-mana jawapan yang munasabah

F1 Rakyat mesti mempunyai pengetahuan
F2 Pemimpin menunjukkan kepimpinan melalui teladan
F3 Tidak membangkitkan isu-isu sensitif yang dilarang dalam perlembagaan
F4 Tindakan yang tegas patut dikenakan ke atas mereka yang membangkitkan isu-isu sensitif
F5 Pengetahuan perlembagaan perlu disisipkan dalam subjek Sejarah /Sivik dan Kewarganegaraan / Pendidikan Moral
F6 Ikrar Rukunegara perlu dibaca dalam perhimpunan sekolah
F7 Perpaduan kaum dalam masyarakat digalakkan
F8 Menolak campur tangan kuasa asing
F9 Setia kepada negara
     Mana-mana jawapan yang munasabah
(a)    Nyatakan peraturan-peraturan cukai yang dikenakan pada zaman Melaka.

 (a)
F1 Pedagang yang berniaga diwajibkan membayar
cukai terhadap barang dagangan mereka
F2 Cukai yang paling asas ialah cukai tetap / cukai
import
F3 Jumlah cukai ditetapkan oleh pemerintah
F4 Pedagang dari India/ Ceylon/ Tanah Arab/ Siam/
Pegu dikenakan cukai sebanyak enam peratus
F5 Pedagang dari Jepun/ China dikenakan cukai sebanyak
lima peratus
F6 Beras dan makanan tidak dikenakan cukai
F7 Setelah cukai dibayar , barulah urusan jual beli
dilakukan di bazar-bazar yang disediakan
F8 Orang asing yang datang dari Kepulauan Melayu
dikenakan cukai diraja sebanyak tiga peratus
F9 Orang asing lain dikenakan cukai diraja sebanyak
enam peratus


    
    
           (a)  Jelaskan ciri-ciri Zaman Gelap di Eropah.
               (b)     Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, apakah persamaan masyarakat Melayu tradisional dengan masyarakat feudal di Eropah ?
(c)        Pada pandangan anda, apakah iktibar Zaman Gelap di Eropah kepada generasi muda hari ini ?                                                     
      (d)      Jelaskan perubahan-perubahan yang berlaku di Eropah semasa Zaman Kemuncak Pertengahan.
                                                                                                                
(a)
F1 Kemerosotan dalam bidang ilmu pengetahuan
F2 Gereja khatolik institusi amat berkuasa, mengongkong masyarakat
F3 Gereja memiliki harta tanah yang banyak
F4 Institusi gereja memberikan fokus kepada kegiatan agama , ilmu  akhirat
F5 Tiada pentadbiran pusat yang berkesan
F6 Kemunculan golongan baron / tuan tanah
F7 Golongan petani mencari perlindungan daripada tuan tanah
F8 Petani terpaksa membayar cukai yang tinggi  kepada tuan tanah
F9 Petani yang tidak berkemampuan menyerahkan tanah
F10 Terpaksalah mereka menjadi hamba
F11 Tuan tanah pula mendapatkan perlindungan daripada raja
F12 Tuan tanah memberikan khidmat / cukai kepada raja
F13 Kegiatan ekonomi terhad, tumpuan kepada pertanian
F14 Kegiatan perdagangan tidak meluas
F15 Perdagangan  diganggu oleh serangan orang gasar seperti Viking dan Magyar
F16 Kawasan Meditteranean pula dikuasai oleh orang Islam 
F17 Perniagaan barangan pertanian dikendalikan menerusi sistem tukaran barang / barter
F18 Penggunaan mata wang terhad
F19 Kemerosotan kehidupan bandar
                                           
 (b)
F1 Raja penaung utama dalam negara
F2 Raja memiliki tanah di negeri masing-masing secara mutlak
F3 Raja dibantu oleh golongan pembesar
F4 Golongan pembesar dapat naungan dari istana
F5 Pembesar perlu beri khidmat kepada raja
F6 Rakyat biasa beri khidmat kepada pembesar / tuan tanah
F7 Terdapat rakyat yang tergolong hamba
F8  Rakyat taat kepada raja
F9  Rakyat melakukan kerahan tenaga, gotong-royong kepada raja
      Mana-mana jawapan yang munasabah

  (c)
F1 Perlu mementingkan ilmu pengetahuan
F2 Mewujudkan kestabilan politik
F3 Perlukan kerajaan yang kukuh
F4 Memajukan ekonomi
F5 Sikap cinta akan keamanan
F6 Jangan ada sikap taklid / perlu ingin tahu
F7 Perlu kreatif dan inovatif
F8 Meneroka perkara baru dalam bidang baru
F9 Taat dan setia kepada raja dan negara   
        Mana-mana jawapan yang munasabah    
(d)
F1 Gereja memainkan peranan sebagai institusi yang universal
F2 Gereja menjadi agen penyatuan
F3 Berlaku perubahan ekonomi yang ketara
F4 Berlaku pertambahan penduduk
F5 Berlaku peningkatan aktiviti pertanian
F6 Kemunculan aktivii perdagangan
F7 Kemunculan bandar-bandar seperti Venice, Milan  dan Florence
F8 Lahirnya kelas pertengahan yang terdiri daripada artisan, pedagang dan ahli perbankan
F9 Status sosial seorang bergantung kepada kekayaan bukannya pemilikan tanah
F10 Rakyat mula terlibat dalam urusan politik
F11Penglibatan rakyat menerusi institusi parlimen    
(a)    Nyatakan sebab-sebab undang-undang tanah diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
(b)   Jelaskan ciri-ciri undang-undang tanah semasa British mentadbir Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah.
(c)    Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, adakah undang-undang tersebut menguntungkan masyarakat peribumi?
(d) Nyatakan ciri-ciri undang-undang tanah di Tanah Melayu sebelum kedatangan British.   

Soalan

Butiran

(a)













 (b)















































1 (c)







F1 Meneruskan penguasaan British terhadap ekonomi
F2 Melindungi orang Melayu
F3 Mengelakkan tanah milik orang Melayu daripada dicerobohi pemodal asing
F4 Membolehkan tanah mempunyai catatan / rekod pemilikan
F5 Membolehkan tanah dijadikan cagaran untuk mendapatkan modal
F6 Memberikan kuasa kepada residen negeri untuk menentukan jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberikan kepada para pemodal
F7 Menjamin kelangsungan masa depan ekonomi, sosial dan politik orang Melayu
F8 Melindungi kepentingan ekonomi kerajaan penjajah
F9 Melarang orang Melayu menanam tanaman dagangan
F10 Mengekalkan tanaman padi ditanam

F1 Memperkenalkan sistem pemilikan tanah berekod
F2 Bertujuan untuk menjamin / mengesahkan hak pemilikan tanah
F3 Rekod untuk memudahkan urusan pentadbiran seperti urusan cukai / pajakan / sewa beli / penjualan / pembelian
F4 Tanah boleh dijadkan cagaran bagi mendapatkan modal
F5 Perak merupakan negeri Melayu pertama diperkenalkan dengan undang-undang tanah Barat
F6 Selepas itu undang-undang tanah diperkenalkan di Selangor, dan Sungai Ujong
F7 Tanah dibahagikan mengikut kegunaan dan nilai komersialnya seperti tanah ladang / tanah peribumi / tanah perlombongan
F8 Kadar cukai yang dikenakan bergantung pada jenis tanah atau apa-apa yang diusahakan
F9 Sesiapa yang ingin mengusahakan kawasan tidak lagi perlu mendapatkan kebenaran daripada pembesar
F10 Kebenaran mesti dipohon daripada Pejabat Daerah
F11 Masyarakat tempatan perlu mendapat kebenaran daripada Pejabat Tanah untuk mengutip sumber hutan seperti nipah / damar / rotan
F12 Residen negeri berkuasa menentukan jumlah kawasan konsesi tanah yang akan diberi kepada para pemodal
F13 Kesannya, pengenalan sistem ekonomi wang dalam kalangan orang Melayu
F14 Orang Melayu bergantung kepada orang tengah untuk meminjam wang
F15 Akibatnya, mereka terpaksa menjual tanah mereka untuk melangsaikan hutang
F16 Akta Tanah Simpanan Melayu telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Persekutuan
F17 Orang Melayu tidak boleh menanam tanaman komersial di Tanah simpanan Melayu
F18 Kawasan yang diasingkan sebagai Tanah Simpanan Melayu tidak subur
F19 Land Order telah diisytiharkan pada tahun1931 di Sarawak
F20 Land Settlement Order diisytiharkan pada tahun 1933.
F21 Melalui undang-undang di atas pemindahan hak milik tanah hanya boleh dilakukan melalui pewarisan
F22 Land Order membahagikan tanah kepada tiga kawasan iaitu kawasan tanah campuran / kawasan tanah simpanan / kawasan tanah pedalaman
F23 Golongan imigran hanya boleh mempunyai hak terhadap tanah campuran
F24 Kepentingan peribumi terhadap tanah simpanan dan tanah pedalaman dapat dilindungi
F25 Proklamasi III Perlindungan Hak Peribumi telah diwartakan
       British di Sabah
F26 Kepentingan hak peribumi di bawah kuasa Pegawai Daerah
F27 Urus niaga tanah dengan orang Eropah perlu dimaklumkan kepada ketua peribumi
F28 Penduduk peribumi berhak menuntut ganti rugi terhadap tanah yang dijual kepada orang asing

Ya
F1 Tanah orang Melayu dilindungi
F2 Orang luar tidak boleh membeli / memajak tanah penduduk peribumi
F3 Kelangsungan hidup masyarakat peribumi secara tradisional dapat dikekalkan
F4 Bekalan makanan padi dapat diteruskan
F5 Sistem sosial masyarakat Melayu dapat dipertahankan
F6 Tidak dibelenggu hutang
F7 Tidak terlibat dengan ekonomi wang
      Mana-mana jawapan yang munasabah
Tidak
F8 Terpaksa membayar cukai kepada British
F9 Bergantung kepada orang tengah untuk meminjam wang
F10 Menggadaikan tanah untuk melangsaikan hutang
F11 Tanah yang diperuntukkan tidak subur
F12 Tidak dibenarkan menanam tanaman komersial
F13 Hanya boleh menanam padi
F14 Tanah orang Melayu kurang nilai ekonomi
F15 Dibelenggu hutang
F16 Terlibat dengan ekonomi wang
F17 Tanah tergadai / terjual
     (Mana-mana jawapan munasabah)
(d)
F1 Segala hal yang berkaitan tanah mesti mendapat kebenaran daripada pembesar Melayu
F2 Kadar cukai dan aktiviti ekonomi yang mahu diusahakan  mesti mendapat kebenaran pembesar Melayu
F3 Tanah merupakan sumber ekonomi pembesar Melayu
F4 Tanah merupakan tonggak kuasa politik pembesar Melayu
F5 Tanah mencerminkan kedudukan sosial pembesar Melayu
F6 Menurut undangundang adat sesebuah kawasan menjadi milik seseorang yang membuka / meneroka /  mengerjakannya
F7 Tanah tersebut boleh diwarisi oleh generasi yang seterusnya
(a)    Jelaskan cirri-ciri nasinalisme tahap pertama di Asia Tenggara.
(b)   Terangkan gerakan nasionalisme yang berlaku di filipina dari tahun 1800 hingga tahun 1940.
(c)    Apakah iktibar yang boleh diperoleh daripada gerakan nasinalisme di Asia Tenggara?
(d)   Jelaskan birokrasi Barat di Asia Tenggara dari tahun 1500 hingga tahun 1800 


Soalan

Butiran
 (a)









 (b)











































 (c)










(d)
F1 Penentangan masyarakat secara terbuka
F2 Bersifat setempat
F3 Tidak berorganisasi
F4 Memperjuangkan isu-isu kebudayaan / agama / hak peribumi
F5 Dipimpin oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat dan Asia Barat
F6 Lebih menekankan kesedaran politik
F7 Menuntut hak-hak mereka dikembalikan / taraf hidup diperbaiki
F8 Tidak meminta kemerdekaan dengan segera

F1 Gerakan Dakyah / Propaganda
H1a dipimpin oleh Jose Rizal
H1b disokong oleh golongan pertengahan yang berpendidikan Barat
H1c menuntut wilayah Filipina dijadikan wilayah Sepanyol
H1d menuntut bangsa Filipina diberikan hak yang sama yang diperoleh bangsa Sepanyol
H1e menuntut bangsa Filipina diberikan kebebasan bersuara
F2 Jose Rizal menubuhkan Liga Filipina
H2a disebabkan tuntutan-tuntutannya tidak dilayan
H2b bertujuan mendesak kerajaan Filipina melakukan pembaharuan politik / ekonomi / sosial
H2c Jose Rizal ditangkap
H2d Jose Rizal dibuang negeri ke Dapitan
H2e Jose Rizal dikenakan hukuman bunuh atas tuduhan terlibat dalam gerakan pemberontakan
F3 Penubuhan Katipunan
H3a ditubuhkan oleh Andres Bonifacio
H3b memulakan penentangan secara radikal
H3c matlamatnya untuk menyatukan bangsa filipina
H3d matlamatnya untuk mencapai kemerdekaan melalui revolusi
H3e menggunakan media cetak untuk menyebarkan fahaman revolusi kepada rakyat
H3f akhbar rasminya Kalayan
H3g melancarkan revolusi bersenjata untuk menggulingkan pemerintahan Sepanyol
H3h tetapi gagal
H3i Katipunan lemah apabila Bonifacio dihukum mati
F4 Emilio Aguinaldo
H4a mengadakan kerjasama dengan Amerika Syarikat
H4b berjaya mengusir Sepanyol pada tahun 1898
H4c Amerika Syarikat pula menguasai Sepanyol
H4d Perisytiharan Kemerdekaan Filipina oleh Aguinaldo tidak
        diiktiraf oleh Amerika Syarikat
H4e Revolusi diteruskan sehingga Aguinaldo ditangkap pada
        tahun 1901
F5 Tindakan Amerika Syarikat
H5a kerajaan Amerika Syarikat membenarkan penubuhan parti-parti politik yang sederhana
H5b 1907 Parti Nasional memenangi pilihan raya
H5c Sergio Osmena dilantik mengetuai Dewan Perhimpunan
H5d 1930-an nasionalis Filipina menuntut semula kemerdekaan
H5e ini disebabkan kepimpinan di Amerika Syarikat bertukar kepada kerajaan yang lebih liberal
     
F1 Perlunya keberanian dalam menuntut kemerdekaan
F2 Semangat perjuangan yang kental dalam menjayakan misi
F3 Pengorbanan yang tinggi
F4 Perancangan yang rapi
F5 Strategi yang berkesan
F6 Semangat perpaduan teras kepada kejayaan
F7 Kepimpinan yang berwibawa
F8 Kebijaksanaan
F9 Ilmu pengetahuan yang mendalam
     (Mana-mana jawapan yang munasabah)

F1 Penubuhan kerajaan pusat hasil penyatuan wilayah-wilayah di tanah jajahan
F2 Pelantikan Gabenor Jeneral sebagai ketua pentadbir di tanah jajahan
F3 Pelaksanaan pentadbiran melalui biro / jabatan
F4 Pelantikan pegawai barat sebagai ketua biro
F5 Pengenalan undang-undang barat
F6 Di Filipina diwujudkan jawatan Datuk Bandar sebagai pentadbir wilayah
F7 Gabenor kecil dilantik sebagai pentadbir bandar
F8 Pentadbiran tempatan dilaksanakan di bawah sistem encomienda
F9 Encomienda diketuai oleh encomiendero
F10 Tugas encomiendero untuk menjaga keamanan / mengutip cukai / mengkristiankan penduduk barangay
F11 Di Indonesia dikendalikan pembesar tempatan dengan pengawasan pegawai Belanda
F12 Ditubuhkan Jabatan Pelajaran / Jabatan Pertanian
F13 Penubuhan Dewan Tempatan sebagai penasihat pentadbiran Belanda tetapi tiada kuasa perundangan
F14 Penubuhan Volksraad
F15 Di Burma Pesuruhjaya Tinggi British menjadi pemerintah tertinggi
F16 Pengenalan Akta kampung Ulu Burma 1887
F17 Pengenalan Akta Perkampungan Burma 1889
F19 Pentadbiran daerah diambil oleh Myo-ok / pegawai bandaran
F20 Majlis Perundangan telah diperkenalkan
F21 Jabatan Perhutanan / Jabatan kesihatan / Jabatan Pelajaran telah ditubuhkan
F22 Di IndoChina Perancis menubuhkan Union Indochinoise
F23 Undang-undang IndoChina diluluskan oleh Parlimen Perancis
F24 Di Tanah Melayu, Melaka, Pulau pinang dan Singapura digabungkan menjadi Negeri-Negeri Selat (NNS)
F25 Gabenor merupakan pemerintah tertinggi di NNS
F26 Gabenor dibantu oleh Residen Kaunselor
F27 Pentadbiran peringkat kampung dikekalkan kepada penghulu
F28 Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan digabungkan
        menjadi Negeri-Negeri Melayu Bersekutu (NNMB)
F29 DI NNMB sistem Residen diperkenalkan
F30 Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor digabungkan menjadi Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu (NNMTB)
F31 British memperkenalkan Sistem Penasihat
F32 Residen dan penasihat diletakkan di bawah gabenor NNS
F33 Tugas utama Residen dan Penasihat adalah menasihat
        sultan dalam semua perkara kecuali hal ehwal agama Islam
        dan adat istiadat Melayu
(a)    Jelaskan perjuangan Gerakan Islah.                                                                                                       
(b)   Mengapakah Gerakan Islah kurang mendapat sambutan di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu?
(c)    Andaikan anda menjadi pengerusi Persatuan Sejarah di sekolah anda.
Apakah usaha yang boleh anda lakukan bagi menjadikan persatuan tersebut sebuah persatuan yang paling berjaya di sekolah anda?                                                                                             
   

Soalan

Butiran
 (a)





















 (b)










 (c)














F1 Gerakan yang berusaha mendorang masyarakat Melayu membetulkan pandangan mereka terhadap Islam
F2 Kembali kepada ajaran Al-Quran dan hadis
F3 Dipelopori oleh Sheikh Tahir Jalaludin / Syed Sheikh al-Hadi / Abdul rashid Talu / Salim  al-Kalili / Haji Abbas Taha / Burhanuddin al-Helmy
F4 Golongan Islah dikenali sebagai Kaum Muda
F5 Akhbar dan majalah al-Imam / Neracha / Idaran Zaman / Pengasuh digunakan sebagai medium
F6 Ingin menjana ajaran Islam dari sudut kemajuan dunia
F7 Gesaan supaya orang Melayu memajukan ekonomi / pendidikan / politik / sosial
F8 Menyematkan sikap mengkritik penjajah dalam fikiran orang Melayu
F9 Mengkritik raja / pembesar Melayuyang tidak berperanan penting dalam memajukan orang Melayu
F10 Berjaya menubuhkan beberapa buah madrasah
F11 Madrasah menjalankan sistem pendidikan Islam
F12 Menekankan pendidikan untuk dunia dan akhirat
F13 Subjek yang diajar pendidikan fardu ain / ilmu hisab / bahasa Inggeris
F14 Bergerak dengan baik / berkesan di Negeri-Negeri Selat
F15 Memberi peluang kepada pelajar perempuan mendapatkan pendidikan
F16 Ditentang oleh Kaum Tua

F1 Mendapat tentangan daripada Kaum Tua
F2 Golongan alim ulama tradisional
F3 Mereka telah lama menguasai masyarakat dengan fahaman mereka
F4 Mereka menekankan Islam tentang perkara akhirat
F5Memberi penekanan kepada fardu ain sahaja
F6 Menggunakan pengaruh undang-undang untuk menghalang pengaruh Kaum Muda
F7 Tidak membenarkan sebarang kegitan dakwah tanpa kebenaran sultan
F8 Tidak membenarkan risalah / buku Kaum Muda di bawa masuk ke negeri-negeri tersebut

F1 Mempunyai perlembagaan yang jelas
F2 Mempunyai ahli yang ramai
F3 Mempunyai ahli yang berilmu
F4 Mempunyai ahli yang aktif
F5 Mempunyai kepimpinan yang berwibawa
F6 Mempunyai misi dan visi
F7 Membuat perancangan dengan baik
F8 Menjalin kerjasama dengan persatuan yang lain
F9 Mengambil bahagian dalam setiap acara sekolah
F10 Cuba memenangi sebanyak mungkin pertandingan yang disertai
F11 Menjalin perkongsian strategik dengan persatuan sejarah di sekolah lain
F12 Mengenakan yuran keahlian yang berpatutan
F13 Menerbitkan penerbitan berkala untuk ahli dan sekolah
F14 Mengadakan pelbagai aktiviti yang berfaedah
F15 Mempunyai undang-undang yang jelas
F16 Ahli yang melanggar peraturan dikenakan hukuman yang setimpal
F17 Mengiktiraf sumbangan ahli yang berjasa
F18 Mengadakan kempen / publisiti tentang persatuan
       Mana-mana jawapan yang munasabah
(a)      Senaraikan akhbar yang wujud di negara kita sebelum Perang Dunia kedua berlangsung.
(b)      Apakah isu-isu yang diperjuangkan oleh akhbar-akhbar tersebut?
(c)      Pada pendapat anda, mengapakah akhbar menjadi medium utama membangkitkan kesedaran masyarakat ketika itu?


Soalan

Butiran
 (a)











 (b)




























 (c)









F1 Warta Malaya
F2 Lembaga Malaya
F3 Majlis
F4 Utusan Melayu
F5 Warta Negara
F6 Fajar Sarawak
F7 Neracha
F8 Al-Ikhwan
F9 Saudara
F10 Suara Benar
F11 Lidah Benar

F1 Memajukan pendidikan tinggi orang Melayu
F2 Menggalakkan pendidikan untuk anak perempuan
F3 Menyeru orang Melayu supaya meninggalkan sikap negatif
F4 Menggalakkan tabungan dalam kalangan orang Melayu untuk pendidikan anak-anak
F5 Mementingkan kemahiran tradisional orang Melayu seperti pertukangan / kerja tangan
F6 Mementingkan pendidikan bahasa Inggeris untuk kemajuan orang Melayu
F7 Meminta taraf sekolah Melayu dibaiki dengan memberikannya nilai ekonomi
F8 Memartabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dalam pentadbiran British
F9 Menyeru orang Melayu supaya tidak meninggalkan pendidikan Islam
F10 Mengekalkan nilai-nilai baik masyarakat Melayu
F11 Menggalakkan syarikat kerjasama
F12 Meminta British mengurangkan kemasukan orang dagang kerana mengancam ekonomi tempatan
F13 Menggalakkan perniagaan dalam kalangan orang Melayu
F14 Melarang orang Melayu daripada menjual tanah mereka
F15 Menyeru orang melayu supaya berjimat cermat
F16 Meminta British mengadakan kampung khas Melayu di Kuala Lumpur
F17 Mengkritik British kerana mengurangkan kuasa Raja-Raja Melayu
F18 Mengkritik para pembesar dan Raja-Raja Melayu kerana tidak melaksanakan kepemimpinan yang sewajarnya untuk rakyat
F19 Menolak dasar pilih kasih British dalam pentadbiran kerajaan
F20 Menuntut diadakan Malay Administrative Service (M.A.S.) untuk melindungi orang Melayu dalam perkhidmatan kerajaan
F21 Menyeru orang Melayu di seluruh Tanah Melayu supaya bersatu dalam sebuah pertubuhan kebangsaan
F22 Menentang tuntutan orang dagang terhadap politik tempatan

F1 Murah
F2 Mudah dibawa
F3 Popular dalam kalangan masyarakat
F4 Memuatkan pelbagai bahan dan isu
F5 Meluas jaringan penyebarannya
F6 Berpengaruh dalam kalangan golongan yang celik huruf
F7 Banyak diterbitkan
F8 Idea nasionalisme boleh digarap dalam bentuk bahan kreatif
F9 Mudah mendapat maklumat berkaitan gerakan nasionalis di seluruh dunia
F10 Pengedaran akhbar sangat cepat
F11 Kadar celik huruf dalam kalangan orang Melayu telah meningkat
F12 Orang Melayu belum terdedah dengan teknologi telegraf dan telefon yang agak mahal
      (Mana-mana jawapan yang munasabah)

            (a)       Apakah isu yang menjadi perhatian Suruhanjaya Reid?  
(b)        Jelaskan isi kandungan Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.  
(c)        Sebagai rakyat PTM yang merdeka pada masa itu, nyatakan kepentingan yang diperolehi apabila  termeterainya Perjanjian PTM 1957?          
(a)
F1 Membincang perlembagaan Persekutuan yang merdeka
F2 Menyusun perlembagaan
F3 Merangka sebuah perlembagaan Persetuan Tanah Melayu yang akan merdeka
F4 Berpandukan beberapa isu spt pembentukan sebuah kerajaan persekutuan yang kuat
F5 Mengambil kira isu kedudukan raja-raja Melayu / hak istimewa orang Melayu
F6 Mewujudkan satu bangsa PTM
F7 Menerima memorandum daripada pelbagai pihak iait raja , orang perseorangan dan parti politik
F8 Menerbitkan cadangan-cadangan
F9 Menyerahkan cadangan kepada Parlimen British untuk diluluskan

(b)
F1 Pembentukan sebuah Kerajaan Persekutuan
F2 Pemisahan antara kuasa persekutuan dengan kuasa negeri melalui Senarai Persekutuan dan Senarai Negeri
F3 Institusi Raja sebagai Raja Berpelembagaan pada peringkat negeri dan negara
F4 Tiga jenis kerakyatan diwujudkan iaitu secara Kuat Kuasa Undang-Undang, Permohonan dan Naturalisasi.
F5 Prinsip Jus soli diterima
F6 Kedudukan istimewa orang Melayu dikekalkan
F7 Agama Islam sebagai agama rasmi Persekutuan
F8 Tanah Simpanan Melayu dikekalkan
F9 Bahasa Melayu sebaga Bahasa kebangsaan
F10 Yang di-Pertian Agong menjadi ketua negara
F11 Pentadbiran negara bersifat demokrasi berparlimen
F12 Dewan Rakyat dan Dewan Negara terletak di bawah kuasa Parlimen
F13 Pada peringkat negeri, Menteri Besar menjadi pelaksan pentadbiran / dibantu oleh Dewan Undangan Negeri dan EXCO
    
(c)
F1 Pakatan murni dicapai
F2 Kerajaan Demokrasi ditubuhkan
F3 Membentuk kerajaan berkonsep raja berpelembagaan
F4 Pemimpin pelbagai kaum menyokong PTM
F5 Wujud perpaduan yang jitu antara kaum
F6 Keharmonian kaum dapat dicapai
F7 Mengelak pertumpahan darah
F8 Memberi hak mutlak  kepada penduduk tempatan mentadbir
F9 PTM sebagai negara yang berdaulat
F10 Negara merdeka mengikut acuan sendiri
F11 Setiap kaum berusaha melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
F12 Mengenepikan perbezaan warna kulit, agama, bahasa dan bangsa
F13 Kini rakyat menikmati keamaanan dan pembangunan
F14 Mendapat taraf bangsa yang merdeka sama dengan bangsa lain di dunia
     Mana-mana jawapan yang munasabah          

Idea pembentukan Malaysia telah dicadangkan oleh tokoh-tokoh tempatan dan luar negara sejak awal abad ke-19.
(a) Jelaskan cadangan-cadangan tersebut.
(b) Senaraikan perkara-perkara daripada Akta Malaysia yang telah dimasukkan ke dalam perlembagaan Malaysia.
(c) Pembentukan Malaysia telah memberikan banyak faedah kepada rakyat Malaysia hari ini.
Jelaskan faedah-faedah tersebut.

(a)
F1 Lord Brassey/Pengarah Syarikat Borneo Utara
H1a Cadangkan agar Kerajaan British gabungkan Sarawak dan Sabah/Borneo Utara
H1b dengan Negeri-Negeri Melayu dan Negeri-Negeri Selat
F2 Sir Malcolm Mac Donald/GabenorJeneral Asia Tenggara
H2a Cadangkan Sarawak, Sabah, Singapura, Brunei dan Persekutuan Tanah Melayu digabungkan
F3 Dato’ OnnJa’afar
H3a Cadang Persekutuan Tanah Melayu yang merdeka dinamai Malaysia
H3b Menurutnya British akan gabungkan Sarawak, Sabah dan Brunei dan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu.
F4 Cadangan pemimpin Singapura
H4a Lim Yew Hock /David Marshall/ Lee Kuan Yew
H4b Desak British berunding denganTunku Abdul Rahman untuk
gabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu
H4c Idea ini tidakdipersetujui olehTunku Abdul Rahman
F5 Tunku Abdul Rahman menyetujui gagasan Malaysia pada 27 Mei
1961

(b)
 F1 Semua urusan hal ehwal luar rmenjadi tanggungjawab Kerajaan Persekutuan
F2 Agama Islam merupakan agama Persekutuan kecuali Sabah dan Sarawak
F3 Agama lain bebas diamalkan
F4 Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan
F5 Bahasa Inggeris/bahasa lain boleh digunakan
F6 Sabah/Sarawak bahasa rasmi ialah bahasa Inggeris hingga10 tahun selepas Hari Malaysia
F7 Sabah/Sarawak diberi kuasa kawal halehwal imigresen
F8 Sabah/Sarawak diberi kuasa kawal halehwal perkhidmatan awam
F9 Sarawak memperoleh 24 kerusi/Sabah 16 kerusi/Singapura 15 kerusi bagi perwakilan parlimen
F10 Rakyat bumiputera di Sarawak/Sabah mendapat taraf sama dengan
orang Melayu di Persekutuan Tanah Melayu

(c)
F1 Kekayaan/hasil negara bertambah
F2 Kekayaan/hasil negara dapat dikongsi bersama
F3 Negeri-negeri kurang majudibantu/dibangunkan
F4 Semua negeri di Malaysia mendapat kemerdekaan
F5 Pengaruh komunis berjaya dihapuskan
F6 Rakyat menikmati pembangunan ekonomi/sosial/politik
F7 Keluasan negara bertambah
F8 Jumlah penduduk bertambah
F9 Pasaran perniagaan/barangan lebih luas
F10 Pertahanan/keselamatan negaralebih kuat dan terjamin
F11 Perpaduan/hubungan antara kaum dapat dipupuk
F12 Kepelbagaian budaya masyarakat
F13 Semangat setiakawan antara negeri dapat dipupuk
(Mana-mana jawapan yang munasabah  

(a) Terangkan faktor-faktor  pembentukan Malaysia.
b) Berdasarkan pengetahuan sejarah anda, terangkan pelbagai reaksi terhadap pembentukan
c) Pada pandangan anda, apakah iktibar yang dapat diteladani daripada usaha pemimpin negara dalam menjayakan pembentukan Malaysia?
(d) Nyatakan langkah-langkah kea rah pembentukan Malaysia Malaysia.





8 (a)
F1
Faktor politik


F2
Lee Kuan Yew bimbang pengaruh Barisan Sosialis yang memenangi pilihan raya Hong Lim di Singapura


H2a
Pengaruh Barisan sosialis melemahkan Parti Tindakan Rakyat (PAP) pimpinan Lee Kuan Yew


H2b
Kemenangan Barisan Sosialis menggugat rancangan British untuk memberikan kemerdekaan kepada Singapura


F3
Ancaman komunis juga merupakan faktor pembentukan Malaysia


H3a
Lee Kuan Yew mendesak British menggabungkan Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu (PTM)


H3b
PTM berpengalaman membanteras ancaman Parti Komunis Malaya (PKM) semasa zaman darurat










Soalan

Butiran


H3c

Ancaman komunis di Sarawak diperjuangkan oleh Clandestine Communist Organization (CCO) menjadikan Sarawak negara komunis

H3d
Penyertaan Singapura, Sarawak, dan Sabah ke dalam Malaysia menjadi benteng menghadapi ancaman komunis

F4
Mempercepat kemerdekaan Sarawak, Sabah, Singapura, dan Brunei yang belum mampu berkerajaan sendiri

H4a
Menjamin pembangunan sosial, ekonomi, dan politik

H4b
Proses dekolonisasi British terhadap negara kecil yang belum membangun

H4c
Perhimpunan Agung PBB mengusulkan tanah jajahan diberikan kemerdekaan

H4d
Menjamin kestabilan politik di rantau Asia Tenggara

H4e
British ingin menghalang penyebaran pengaruh komunis di Singapura dan wilayah-wilayah Borneo

H4f
British ingin menjaga kepentingan mereka terus terkawal terutama pangkalannya di Singapura




F5
Faktor ekonomi

H5a
Mewujudkan pasaran yang luas

H5b
Menggalakkan pelaburan

H5c
Menggalakkan perkembangan industri pertanian

H5d
Kerjasama serantau dapat memanfaatkan keistimewaan dan sumber yang ada di negeri-negeri terlibat

H5e
Tanah Melayu kaya dengan getah dan bijih timah

H5f
Sarawak dan Sabah kaya dengan sumber balak

H5g
Brunei kaya dengan sumber minyak




F6
Faktor sosial

H6a
Mengimbangi jumlah dan kadar pertumbuhan kaum dalam kalangan negara anggota dengan memasukkan Sarawak, Sabah, dan Brunei ke dalam pembentukan Malaysia





[Mana-mana 6 x 1 m]





Reaksi dalam negeri
8 (b)
F1
Persekutuan Tanah Melayu (PTM)

H1a
Rakyat melihat Persekutuan Malaysia dapat membantu dan memimpin negeri-negeri anggota

H1b
Kebanyakan parti politik PTM menyokong idea ini tetapi berbeza pendapat tentang pelaksanaannya

H1c
Parti Islam Se-Tanah Melayu (PAS) dan Barisan Sosialis meminta idea ini dirundingkan dalam kalangan penduduk PTM

H1d
UMNO menyetujui penggabungan dengan Sarawak, Sabah, Brunei tanpa Singapura




Soalan

Butiran

F2

Singapura


H2a
Lee Kuan Yew dan partinya PAP menyokong penggabungan kerana bimbang dengan pengaruh parti berhaluan kiri


H2b
Beliau ingin mempertahankan kedudukannya


H2c
Disember 1961, Majlis Undangan Negeri Singapura meluluskan usul penggabungan


H2d
Parti Barisan Sosialis menentang dan menganggap pembentukan Malaysia penjajahan bentuk baru


H2e
Meminta pandangan rakyat Singapura sebelum menyertai gabungan


H2f
Pemimpin Parti Buruh, David Marshall dan pemimpin Parti Rakyat Bersatu, Ong Eng Guan sokong dapatkan pandangan rakyat


H2g
Satu referendum mengenai persoalan dan syarat penggabungan diadakan pada 1 September 1962


H2h
Hasilnya rakyat Singapura memilih bergabung dengan PTM






F3
Sarawak


H3a
Awalnya penduduk Sarawak dan Sabah menolak penggabungan kerana sudah lama berada di bawah pemerintahan British


H3b
Belum ada keyakinan untuk membentuk pemerintahan sendiri


H3c
Peluang mereka dalam politik sebelum ini terhad


H3d
Parti Negara Sarawak (PANAS) pimpinan Dato’ Bandar Abang Haji Mustapha parti pertama di Borneo menyokong penubuhan Malaysia


H3e
Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP) pimpinan Stephen Kalong Ningkan, Barisan Rakyat Jati Sarawak (BERJASA) pimpinan Abdul Rahman Yaakub dan Abdul Taib Mahmud, Parti Pesaka Anak Sarawak (PESAKA) pimpinan Temenggung Jugah Anak Barieng, dan Sarawak Chinese Association (SCA) akhirnya menyokong Sarawak menyertai Malaysia


H3f
Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) pimpinan Ong Kee Hui menentang pembentukan Malaysia


H3g
PANAS, SNAP, BERJASA, SCA, dan PESAKA bergabung membentuk Parti Perikatan Sarawak


H3h
Parti Perikatan Sarawak menyokong gagasan Malaysia dan menyekat pengaruh SUPP






F4
Sabah


H4a
Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO) pimpinan Donald Stephens, Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (USNO) pimpinan Datu Mustapha Datu Harun, Parti Pasok Momugun pimpinan G.S. Sundang, Parti Bersatu pimpinan Khoo Siak Chew, dan Parti Demokratik bergabung membentuk Parti Perikatan Sabah


H4b
Kesemua parti di Sabah menyokong pembentukan Malaysia


H4c
Parti Perikatan Sabah mengemukakan tuntutan dalam Perkara 20


H4d
Tuntutan ini juga diterima oleh Sarawak


H4e
Tuntutan Sarawak dan Sabah dimasukkan ke dalam Perlembagaan Malaysia yang baru oleh Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)






Soalan

Butiran
Markah


H4f

Tuntutan melindungi hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah

1

H4g
Perbezaan pembahagian kuasa bagi Sarawak dan Sabah dengan Semenanjung Tanah Melayu dikenali sebagai hak wilayah asingan
1

H4h
Perkara penting dalam hak wilayah asingan termasuk ketua negeri/bahasa kebangsaan/agama Islam/kedudukan istimewa penduduk asal negeri dan hal ehwal imigresen/kerakyatan/peruntukan kewangan/ pelajaran
1





F5
Brunei
1

H5a
Awalnya Sultan Brunei, Sultan Omar Ali Saifuddin menyokong gagasan Malaysia
1

H5b
Beliau telah membentuk sebuah suruhanjaya bagi meninjau pendapat rakyat
1

H5c
Parti Rakyat Brunei (PRB) pimpinan A.M. Azahari menentang kerana ingin menubuhkan Persekutuan Borneo iaitu kerajaan Kalimantan Utara
1

H5d
Terdiri daripada Sarawak, Sabah, dan Brunei
1

H5e
PRB menganggap gagasan Malaysia sebagai neokolonialisme


H5f
A.M. Azahari melancarkan pemberontakan di bawah pasukan Tentera Nasional Kalimantan Utara (TNKU)
1

H5g
A.M. Azahari mendapat bantuan dan sokongan  daripada Indonesia dan Filipina
1

H5h
Pemberontakan A.M. Azahari dipatahkan oleh tentera British
1






Reaksi negara luar


F6
Indonesia
1

H6a
Awalnya Indonesia tidak menunjukkan sebarang reaksi terhadap pembentukan Malaysia
1

H6b
Akhir tahun 1962, Indonesia menganggap pembentukan Malaysia sebagai neokolonialisme yang mengancam Indonesia
1

H6c
Parti Komunis Indonesia (PKI) mempengaruhi Presiden Soekarno untuk mengisytiharkan Dasar Konfrontasi
1

H6d
Konsep Ganyang Malaysia/dasar memusnahkan pembentukan Malaysia diumumkan pada 20 Januari 1963
1

H6e
Indonesia menghantar pengintip


H6f
Serangan terhadap kapal-kapal nelayan Tanah Melayu
1

H6g
Menceroboh ruang udara di Johor, Sarawak, dan Sabah
1

H6h
Menyerang Malaysia melalui Johor, Sarawak, dan Sabah


H6i
Memburukkan nama Malaysia di negara Afro-Asia dan negara Dunia Ketiga
1

H6j
Malaysia bertindak balas dengan meminta bantuan tentera Komanwel termasuk dari Britain, Australia, New Zealand, dan Kanada
1









Soalan

Butiran
Markah


H7f

Tunku Abdul Rahman menghantar bantahan rasmi kepada Setiausaha Agung PBB berhubung pencerobohan Indonesia

1

H7g
Tun Abdul Razak melawat negara Afrika bagi menjelaskan hubungan antara Malaysia-Indonesia
1

H7h
September 1965, Jeneral Soeharto telah menggulingkan Presiden Soekarno melalui pemberontakan bersenjata di Indonesia
1

H7i
Presiden Soeharto menghantar Menteri Luar Indonesia, Adam Malik memulihkan hubungan diplomatik Malaysia-Indonesia
1





F8
Filipina
1

H8a
Jun 1962, Presiden Macapagal menuntut hak terhadap Sabah


H8b
Sabah mendakwa Filipina sebahagian daripada milik Kesultanan Sulu
1

H8c
Tuntutan berdasarkan perjanjian antara Sultan Jamalul Alam dengan Baron Von Overbeck pada 22 Januari 1878
1

H8d
Overbeck kemudian menjual haknya kepada Alfred Dent melalui syarikat perdagangan yang memperoleh Piagam Diraja daripada British
1

H8e
Tahun 1881, syarikat ini dikenali sebagai Syarikat British Utara Borneo (SBUB) yang memerintah Sabah sehingga kedatangan Jepun
1

H8f
Tahun 1946, SBUB menyerahkan pemerintahan Sabah kepada British
1

H8g
Waris Sultan Sulu terakhir, Sultan Esmail Kiram mengisytiharkan pajakan Sabah tamat pada 22 Januari 1958
1

H8h
Jun 1966, Filipina mengiktiraf penubuhan Malaysia
1

H8i
Pengiktirafan dibuat menerusi MAPHILINDO (Malaysia, Filipina, dan Indonesia)
1






[Mana-mana 8 x 1 m]
[8m]




8 (c)
F1
Sanggup bekerjasama demi mencapai kesejahteraan negara
1

F2
Bertolak ansur antara pemimpin untuk memastikan kedaulatan negara
1

F3
Mengekalkan kesejahteraan tanpa mengambil hak orang lain
1

F4
Menjamin perpaduan antara satu sama lain
1

F5
Menyelesaikan sebarang masalah menerusi diplomasi
1

F6
Musyawarah/muafakat/berbincang sebelum mengambil sesuatu keputusan
1

F7
Kebijaksanaan pemimpin-pemimpin negara patut diteladani
1

F8
Sedia berkorban dan berkongsi nikmat kemakmuran
1

F9
Mengukuhkan identiti negara dan bangsa Malaysia
1


(Mana-mana jawapan munasabah)













F1 Tunku Abdul Rahman berusaha mengadakan lawatan ke Sarawak, Sabah dan Brunei
H1a untuk menerangkan konsep/ tujuan/ matlamat penubuhan Malaysia

F2 Rundingan telah diadakan dengan pegawai-pegawai kanan Persekutuan Tanah Melayu dengan pegawai-pegawai British dari Sarawak, Sabah dan Singapura
H2a Hasilnya sebuah Jawatankuasa Perunding Perpaduan kaum (JPPK) ditubuhkan di Singapura pada tahun 1961
H2b Pengerusinya  Donald Stephens
H2c JPPK  menerangkan  gagasan Malaysia kepada orang ramai.
H2d Mengumpulkan pandangan penduduk
H2e Menggalakkan kegiatan ke arah pembentukan Malaysia
H2f Mengadakan mesyuarat sebanyak empat kali
H2g Brunei menghantar pemerhati menghadiri tiga mesyuarat terakhir
H2h Mesyuarat terakhir JPPK diadakan di Singapura
H2i JPPK bersepakat mengemukakan satu memorandum kepada Suruhanjaya Cobbold
H2j Memorandum memberikan pertimbangan kepada pandangan Sarawak dan Sabah untuk dimasukkan ke dalam perlembagaan baru

F3 Kerajaan British bersetuju membentuk Suruhanjaya Cobbold
H3a Suruhanjaya ini disertai tiga orang pegawai British Lord Cobbold /Sir Anthony Abell /Sir David Watherston
H3b Rakyat tempatan yang menyertai suruhanjaya ialah Dato’ Wong Pow Nee / Tan Sri Ghazali Shafie
H3c Suruhanjaya meninjau pendapat rakyat Sarawak dan Sabah tentang gagasan Malaysia
H3d Membuat penilaian dan mengemukakan cadangan kepada British
H3e Menerima memorandum yang dikemukakan pelbagai pertubuhan
H3f Mengemukakan laporan kepada kerajaan British
H3g Satu pertiga penduduk Sarawak dan Sabah menyokong gagasan Malaysia tanpa syarat
H3h Satu pertiga menyokong dengan syarat iaitu kepentingan mereka harus dilindungi
H3i Satu pertiga lagi menginginkan kemerdekaan sebelum menyertai Malaysia

F4 Suruhanjaya Cobbold mengemukakan beberapa cadangan
H4a Perlembagaan Malaysia yang baru harus berasaskan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu
H4b Sarawak dan sabah diberi kuasa menentukan dasar imigresen
Hbc Bahasa Melayu dijadikan bahasa kebangsaan
H4d Menjamin hak dan kedudukan bumiputera Sarawak dan sabah
H4e Pemberian nama Malaysia kepada negara baru
H4f Penentuan tarikh penubuhan Malaysia

F5 Jawatankuasa Antara  Kerajaan ditubuhkan pada Ogos 1962
H5a Dianggotai wakil-wakil dari Persekutuan tanah Melayu, Britain,Sarawak dan Sabah
H5b Dipengerusikan oleh Lord Landsdowne (Menteri Negara bagi Tanah Jajahan) dan dibantu oleh Timbalan Perdana Menteri bagi Persekutuan Tanah Melayu,Tun Abdul Razak
H5c Jawatankuasa ini memperincikan cadangan Suruhanjaya Cobbold
H5d Mengunjungi Sarawak dan Sabah untuk menerangkan penubuhan Malaysia
H5e Bermesyuarat sebanyak 24 kali bagi mewajarkan kemasukan Sarawak dan Sabah ke dalam Persekutuan Malaysia
H5f Membincangkan hak dan kepentingan penduduk Sarawak dan Sabah


Pilihan raya merupakan ciri penting sistem demokrasi di Malaysia.
(a)                  Jelaskan proses pilihan raya diamalkan di Malaysia.                                                                                                                                                                                                                                                                                        
            (b)            Nyatakan syarat-syarat yang perlu ada bagi membolehkan seseorang:
             (i) bertanding sebagai calon dalam pilihan raya                                              (ii) mengudi dalam pilihan raya.


Soalan

Butiran
 (a)


























 (b) (i)









(b) (ii)








F1 Pilihan raya dijalankan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya
F2 Pemilihan dilakukan secara sulit dengan menggunakan prosedur yang telus dan teratur
F3 Pengiraan undi dibuat secara terbuka
F4 Keputusan pengiraan undi direkodkan
F5 Calon yang mendapat undi terbanyak dikira menang
F6 Sistem ini dikenali sebagai sistem majoriti mudah
F6 Suruhanjaya Pilihan Raya menentukan kawasan  / sempadan bahagian-bahagian pilihanraya
F7 SPR menjalankan pendaftaran pemilih
F8 SPR menetapkan tarikh penamaan calon dan pengundian
F9 Penamaan calon dilakukan oleh parti yang ingin bertanding / calon yang ingin bertanding
F10 Parti yang bertanding menyediakan manifesto
F11 Parti yang bertanding melancarkan kempen pilihan raya
F12 SPR memgumumkan tempat pengundian
F13 SPR mengumumkan tempat pengiraan undi
F14 Pengundi diberikan kertas undi di tempat pembuangan undi
F15 Pembuangan undi / pengundi akan memangkah akan memangkah calon pilihannya pada kertas undi dan memasukkannya dalam peti undi
F16 Pegawai SPR melakukan pengiraan undi di tempat pengiraan undi
F17 Pegawai SPR mengumumkan keputusan pilihan raya
F18 Pilihan raya umum dilakukan oleh SPR untuk memilih ahli Dewan Rakyat dan Dewan Undangan Negeri
F19 Pilihan raya kecil diadakan oleh SPR bagi mengisi kekosongan di Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri

F1 Warganegara Malaysia
F2 Boleh bertanding atas tiket individu atau mewakili parti
F3 Berumur 21 tahun ke atas
F4 Bermastautin di Malaysia
F5 Sempurna akal / tidak gila
F6 Bukan orang yang muflis
F7 Tidak memegang jawatan dalam perkhidmatan awam
F8 Tidak disabitkan dengan sesuatu kesalahan oleh mahkamah
F9 Mesti mengemukakan kertas penamaan calon pada hari penamaan calon

F1 Mendaftar diri dalam Senarai Daftar Pemilih
F2 Warganegara Malaysia
F3 Berusia 21 tahun ke atas
F4Bermastautin  atau tidak bermastautin di Malaysia
F5 Tinggal di mana-mana kawasan pilihan raya Dewan Rakyat atau Dewan Undangan Negeri
F6 Mengundi dalam satu kawasan pilihan raya
F7 Anggota pasukan keselamatan / pelajar di luar negara / pegawai kerajaan yang bertugas di luar negara boleh mengundi secara pos


Jelaskan langkah-langkah yang diambil oleh  kerajaan untuk memartabatkan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan                                                              
Jelaskan bagaimana sukan menjadi alat perpaduan di Malaysia
Mengikut pendapat anda, nyatakan kepentingan Dasar Kebudayaan Kebangsaan 











                                                                                           

               


 (a)
F1 Kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan termaktub dalam Perkara 152 F2 Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957
F3 Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditubuhkan pada tahun 1956
F4 Pelancaran “Minggu Bahasa”untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
F5 Pelancaran “Bulan Bahasa” untuk menggalakkan penggunaan bahasa Melayu
F6 Slogan “Bahasa Jiwa Bangsa” dilancarkan pada tahun 1960
F7 Menubuhkan sekolah menengah yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar seperti Sekolah Alam Shah, Sekolah Sri Puteri dan Kolej Sultan Abdul Halim
F8 Akta Bahasa Kebangsaan diluluskan pada tahun 1967 untuk mengukuhkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan
F9 Pada tahun 1970, bahasa pengantar di sekolah rendah   Inggeris ditukar kepada
bahasa kebangsaan secara berperingkat-peringkat
F10 Penubuhan  Universiti Kebangsaan Malaysia pada tahun 1977 yang menggunakan bahasa Melayu sebagai pengantar
F11 Mulai tahun 1982, bahasa Melayu dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah menggantikan bahasa Inggeris
F12 Bahasa Melayu mula digunakan di mahkamah pada tahun 1990

(b)
 F1 Penyertaan dalam bidang sukan tanpa mengira ideologi
F2 Dapat menyemarakkan semangat patriotik di kalangan rakyat
F3 Aktiviti sukan terbuka kepada semua yang berminat tanpa mengira kaum
F4 Sukan dijadikan aktiviti kokurikulum di peringkat sekolah
F5 Majlis Sukan Sekolah-Sekolah (MSSS) ditubuhkan pada peringkat daerah, negeri dan kebangsaan untuk menggalakkan aktiviti sukan
F6 Sukan Malaysia (SUKMA) yang diadakan dua tahun sekali berperanan mengeratkan perpaduan antara kaum dan hubungan antara negeri
                      
 (c)
F1 Menjadi panduan dalam membentuk dan mengekalkan identiti negara Malaysia
F2 Memperkukuhkan perpaduan melalui kebudayaan
F3 Memupuk dan memelihara keperibadian kebangsaan
F4 Memperkaya dan mempertingkatkan kualiti kehidupan dari aspek kemanusiaan dan kerohanian seimbang dengan pembangunan sosioekonomi
F5 Kebudayaan rakyat asal rantau Melayu sebagai tunjang
F6 Unsur kebudayaan lain yang wajar dan sesuai boleh diterima
F7 Islam sebagai unsur yang terpenting
(a)    Apakah yang anda faham mengenai Wawasan 2020.
(b)    Terangkan sembilan cabaran yang terdapat dalam Wawasan 2020.                                                                                       
(c)    Sebagai pelajar, bagaimanakah anda boleh merealisasikan Wawasan 2020?

Soalan

Butiran
(a)










(b)
















































(c)
















F1 gagasan negara untuk menjadi sebuah negara yang maju menjelang tahun 2020
F2 Dicetuskan oleh Dr. Mahathir Mohammad
F3 Pada 28 Februari 1991
F4 Untuk menjadikan Malaysia sebuah negara industri yang maju
F5 Menggunakan acuan sendiri setanding dengan negara-negara maju yang lain di dunia
F6 Kemajuan yang diharapkan tidak menitikberatkan kemajuan fizikal semata-mata / seperti yang berlaku di barat
F7 Inginkan kemajuan bersepadu

F1 Membina bangsa Malaysia yang bersatu padu
H1a Perpaduan merupakan asas kekuatan sesebuah negara
H1b Dapat dicapai melalui dasar kerajaan sepeerti Dasar pembangunan Nasional / Dasar Bahasa Kebangsaan / Dasar Kebudayaan Kebangsaan / Dasar Pendidikan Kebangsaan
H1c Dapat mewujudkan rakyat yang beridentitikan Malaysia
F2 Membina masyarakat berjiwa bebas / tenteram dan berkeyakinan
H2a Rakyat Malaysia perlu gagah menghadapi pelbagai masalah
H2b Bangsa yang gagah dapat memajukan negara / mengangkat martabat bangsa / menangkis musuh negara
F3 Memupuk dan membina masyarakat demokratik yang matang
H3a Masyarakat demokratik bebas memilih kerajaan
H3b Perasaan tidak puas hati dan teguran kepada kerajaan disalurkan melalui saluran yang betul
F4 Mewujudkan masyarakat yang bermoral dan beretika
H4a Kemajuan fizikal diimbangkan dengan moral dan etika
H4b bertujuan melahirkan masyarakat berbudaya unggul
H4c kepatuhan kepada agama / pengamalan budaya dan tradisi yang cemerlang / keberkesanan sistem pendidikan / keunggulan institusi kekeluargaan merupakan sumber pembinaan masyarakat bermoral
F5 Mewujudkan masyarakat yang matang, liberal, dan bertoleransi
H5a dapat berfikir secara rasional / tidak bertindak melulu
H5b dapat membebaskan diri daripada berfahaman sempit / sedia menerima perubahan / pandangan orang lain
F6 Membina masyarakat yang maju dan saintifik
H6a masyarakat yang maju dapat menyerap segala perubahan persekitarannya untuk membina kecemerlangan
H6b masyarakat bertunjangkan ilmu pengetahuan terutamanya sains dan teknologi
H6c mempunyai budaya ilmu yang menjana produktiviti
H6c mempunyai amalan kreatif
H6d mempunyai sikap inovatif
F7 Mewujudkan masyarakat berbudaya penyayang
H7a dicirikan dengan kehidupan bermuafakat / saling memahami dan menghormati / bekerjasama dan saling membantu
H7b tidak individulistik / meletakkan kepentingan masyarakat melebihi kepentingan diri
H7c asas pembinaan masyarakat penyayang ialah kepatuhan kepada agama / nilai-nilai murni amalan tradisi / institusi kekeluargaan
F8 Menjamin masyarakat yang adil dan saksama ekonominya
H8a kemajuan negara yang dinikmati mkelompok tetrtentu akan membawa rasa tidak puas hati
H8b contoh berlaku rusuhan kaum pada 13 Mei 1969
H8c keadilan ekonomi dapat meningkatkan taraf hidup rakyat
F9 Memupuk dan membina masyarakat makmur
H9a masyarakat yang hidup dalam kemewahan
H9b mempunyai taraf hidup yang tinggi
H9c pendapatan isi rumah / negara berada pada tahap yang tinggi

F1 Belajar bersungguh-sungguh
F2 Mendalami teknologi maklumat / ICT
F3 Mengekalkan perpaduan kaum
F4 Patuh kepada peraturan sekolah / negara
F5 Menjadi pelajar yang berdisiplin
F6 Taat kepada negara
F7 Hormat kepada ibu bapa
F8 Bercita-cita tinggi
F9 Sanggup menuntut ilmu sehingga keluar negara
F10 Mempunyai semangat daya saing
F11 Bersifat kreatif dan inovatif
F12 Bersifat terbuka
F13 Sedia menerima perubahan
F14 Tidak mementingkan diri sendiri
F15 Tidak terlibat dengan gejala sosial yang negatif
        Mana-mana jawapan yang munasabah



(a)      Terangkan sebab-sebab berlaku Perang Dunia Pertama.                                                                                               
         (b)      Nyatakan kesan peperangan tersebut kepada peradaban manusia.
(b)               Andaikan anda adalah pemimpin kerajaan salah sebuah kerajaan di
            Eropah ketika itu.
          Apakah usaha yang akan anda lakukan bagi mengelakkan Perang Dunia
          Pertama daripada berlaku?                                                                                                                      


Soalan

Butiran

 (a)























 (b)














 (c)












F1 Kemunculan nasionalisme di Eropah
H1a Negara-negara kecil di Eropah bersatu membentuk sebuah negara bangsa yang lebih besar
H1b Contohnya Jerman / Itali
H1c Kuasa-kuasa besar di Eropah berlumba-lumba mendapatkan tanah jajahan
H1d Nasinalisme yang kuat menyebabkan kuasa-kuasa besar sanggup berperang bagi membuktikan kekuasaan
H1e Wujud imperialisme baru di Eropah
F2 Wujud pakatan negara-negara di Eropah
H2a Perikatan Kuasa Tengah terdiri daripada Jerman / Austria-Hungary / Itali
H2b Kemudiannya disertai Turki / Bulgaria
H2c Pakatan Bertiga terdiri daripada Britain / Perancis / Rusia
H2d Kemudiannya disertai Itali dan Jepun
H2e Persaingan antara keduanya mengancam perimbangan kuasa di dunia
F3 Persaingan kuasa-kuasa besar merebut peluang ekonomi
H3a Mereka bersaing untuk mendapatkan bahan mentah
H3b Untuk memasarkan barang keluaran mereka
F4 Faktor semerta ialah peristiwa pembunuhan Arhduke Franz Ferdinand
H4a Pewaris takhta Austria-Hungary dan isteri telah dibunuh oleh seorang pengganas Serbia

F1 Menamatkan pemerintahan beraja di Eropah
F2 Pemeteraian Perjanjian Versailles
F3 Pembentukan beberapa negara baru
F4 Pembentukan Liga Bangsa
F5 Negara-negara yang berperang mengalami inflasi
F6 Mengalami hutang peperangan yang besar
F7 Melakukan perbelanjaan perang yang besar
F8 Masalah pengangguran
F9 Pasaran dunia diambilalih oleh Amerika Syarikat dan Jepun
F10 Penguasaan ekonomi dunia oleh Britain berakhir
F11 Britain kehilangan satu pertiga daripada perdagangan luarnya
F12 Kehilangan nyawa yang begitu banyak
F13 Kemusnahan harta benda
F14 Kehidupan sosial tergugat

F1  Menjalin persahabatan antara negara
F2 Menyelesaikan masalah di meja perundingan
F3 Tidak mencampuri urusan negara lain
F4 Menubuhkan badan antarabangsa bagi mengawal keamanan dunia
F5 Memajukan ekonomi setiap negara
F6 Tidak membenarkan  semua negara membesarkan angkatan tentera
F7 Tidak menyertai sebarang pakatan ketenteraan
F8 Menyekat sebarang perlumbaan persenjataan
F9 Menghormati kedaulatan negara lain
F10 Tidak menyokong pemimpin yang suka berperang
F11 Memulaukan pemimpin yang suka berperang
      (Mana-mana jawapan yang munasabah)
        Revolusi Pertanian bermula di Britain pada abad ke-18.
(a)        Terangkan sebab-sebab Revolusi Pertanian berlaku di Britain.
 (b)        Nyatakan kesan yang dicetuskan oleh Revolusi Pertanian ke atas   
              masyarakat Eropah.
       (c)        Sejak negara mencapai kemerdekaan, bidang pertanian telah diberikan
                   perhatian penting.
                   Berikan cadangan anda, apakah tindakan yang boleh dilaksanakan
                   bagi memajukan lagi bidang pertanian di Malaysia?


Soalan

Butiran
 (a)





































 (b)
















 (c)













F1 Pertambahan penduduk di Britain
H1a hasil pertanian perlu dipertingkatkan
F2 Perubahan dalam pemilikan tanah persendirian
H2a sebelum revolusi, di Britain  sistem pemilikan tanah boleh dibahagikan kepada sistem pemilikan tanah persendirian dan sistem pemilikan tanah awam
H2b tanah persendirian dimiliki oleh golongan kaya / tuan tanah
H2c tanah awam juga dimiliki oleh orang perseorangan
H2d tanah awam dibenar diguna oleh rakyat biasa di Britain untuk bercucuk tanam
F3 Tuan tanah mahu memanfaatkan tanah untuk pengeluaran secara besar-besaran
H3a berlaku pada abad ke-18 kerana harga gandum telah meningkat
F4 Akta Pemagara Tanah diluluskan
H4a tuan tanah menggunakan parlimen bagi meluluskan Akta Pemagaran Tanah
H4b wujud kawasan yang luas bagi penanaman dipanggil ladang
F5 Wujud golongan buruh ladang
H5a golongan petani kecil-kecilan yang mengusahakan tanah-tanah awam kini menjadi buruh ladang
F6 Kaedah penanaman bergilir diperkenalkan di Britain
H6a diperkenalkan oleh Lord Townshend
H6b satu bidang tanah ditanam dengan tanaman yang berbezamengikut musim
H6c tidak ada tanah yang ditinggalkan kosong
H6d tanaman baru diperkenalkan seperti turnip dan ubi kentang
F7 Berjaya menghasilkan alat-alat pertanian yang baru
H7a alat Tethro Tull untuk kegunaan menggali dan menugal berjaya dicipta oleh Jethro Tull
H7b mesin bajak berbentuk tiga segi dinamakan Rotterham direka bagi membolehkan kerja membajak lebih berkesan
H7c mesin memukul menggunakan kuasa wap mula diguna pada tahun 1798
F8 Penggunaan baja asli
H8a menjadikan tanaman lebih subur
H8b hasil pertanian dapat dipertingkatkan
F9 Berjaya memeperkenalkan kaedah baru penternakan
      biri-biri dan lembu
H9a diperkenalkan oleh Robert Bakewell
H9b binatang ternakan boleh membesar dan matang dengan lebih cepat

F1 Wujud tuan tanah yang kaya
F2 Peladang yang menjadi kaya daripada Revolusi Pertanian melaburkan lebihan modal dalam bidang perindustrian
F3 Peladang mempunyai sikap berani mengambil risiko melaburkan modal dalam bidang yang belum menjanjikan keuntungan
F4 Menyediakan bekalan makanan untuk pekerja kilang
F5 Lebihan produk pertanian diperdagangkan di peringkat antarabangsa
F6 Para peladang menjadi pedagang antarabangsa
F7 Petani bertukar  menjadi buruh ladang
F8 Tuan tanah menjadi tokoh yang kaya dan tokoh utama dalam masyarakat
F9 Membekalkan bahan mentah untuk revolusi industri
F10 Tuan tanah menjadi majikan kepada buruh ladang
F11 Hasil pertanian meningkat dengan banyak
F12 Pertanian dilakukan dalam skala besar-besaran
F13 Kumpulan petani kecil pupus
F14 Berlaku pengkhususan dalam pekerjaan

F1 Menubuhkan universiti yang banyak
F2 Melahirkan petani yang berilmu pengetahuan
F3 Mementingkan bidang penyelidikan dan pembangunan dalam pertanian
F4 Mencipta kaedah pertanian yang moden
F5 Menggalakkan penggunaan tanah secara optimum
F6 Menggunakan baja kimia dan organik
F7 Menggunakan mesin dan robot dalam pertanian
F8 Menggalakkan inovasi dalam pertanian
F9 Menghargai dan mengiktiraf sumbangan golongan petani
F10 Melakukan pertanian dalam skala besar-besaran
F11 Melakukan aktiviti hiliran untuk setiap hasil pertanian
F12 Mengurangkan karenah birokrasi untuk memajukan bidang pertanian
F13 Mengurangkan kebergantungan kepada buruh asing
        Mana-mana jawapan yang munasabah

          Tamadun Islam telah bertembungdengan pelbagai tamadun lain di dunia
          seperti tamadun Mesopotamia, Mesir Purba, India, China dan Rom.
(a)                Terangkan cara-cara pertembungan tamadun tersebut terjadi.
(b)               Apakah kesan yang berlaku hasil daripada pertembungan tamadun-
            tamadun tersebut?  
(c)                Negara bangsa Malaysia telah mengalami pelbagai pertembungan budaya dan bangsa akibat komposisi penduduk  yang terdiri daripada pelbagai keturunan, kaum dan agama yang berbeza.
            Pada pendapat anda, bagaimanakah perpaduan kaum boleh diterapkkan  
            dalam kalangan berbilang kaum?
(a)
F1 Melalui perdagangan dan perniagaan
H1a kegiatan perdagangan jarak jauh
H1b penguasaan Islam terhadap kawasan Teluk Parsi/ Laut Merah / timur Mediterranean
H1c pedagang Islam telah menetap dan berdagang di Canton
F2 Melalui hubungan diplomatik
H2a kerajaan Bani Umaiyah telah menghantar kumpulan peneroka ke utara Selat Gibraltar
H2b kumpulan ini bertemu dan membuat hubungan diplomatik dengan petempatan bukan Islam seperti di Cordova / Valencia / Rhonda
F3 Melalui penaklukan dan ketenteraan
H3a usaha memperluaskan kawasan dan penyebaran Islam dilakukan oleh kerajaan khulafa al-Rasyidin / Bani Umaiyah / Bani Abbasiyah / Uthmaniyah
H3b ekspedisi ketenteraan Islam menguasai Iran /Iraq / Mesir / Afrika Utara/ Empayar Byzantine
F4 Melalui pertembungan kebudayaan
H4a contohnya kemasukan Islam ke Sepanyol mewujudkan kebudayaan baru
H4b bahasa Arab menjadi bahasa utama di Sepanyol
H4c lahir golongan Mozarab iaitu orang tempatan yang beragama Kristian mengamalkan kebudayaan Islam dan berbahasa Arab
F5 Melalui pertembungan intelektual
H5a ilmuan Islam berjaya  mendalami ilmu dan keilmuan  tamadun eropah
H5b ilmuan Islam memperkembangkan ilmu tersebut menurut  pandangan intelektual Islam
(b)
F1 Islam mengubah sistem kehidupan penganutnya
F2 Islam membawa nilai akidah kepercayaan kepada Allah
F3 Menyediakan sistem perundangan berdasarkan al-Quran dan hadis
F4 Islam tidak menghapuskan cara hidup/ budaya/ adat masyarakat setempat
F5 Perluasan kawasan penyebaran Islam/ kawasan yang diperintah oleh Islam
F6 Wujud kerajaan Delhi Mughal di India
F7 Melahirkan kerajaan yang berasaskan akidah dan syariah
F8 Membolehkan orang Islam menguasai ekonomi
F9 Kawasan pusat ekonomi Islam merangkumi Aden/ Siraf/  Basra/ Iskandariah/ Istanbul
F10 Di Eropah Islam mempengaruhi proses urbanisasi dan organisasi sosial di kawasan bandar dan sekitarnya
F11 Islam membangunkan kurikulum yang menekankan pendidikan agama/ sains / matematik / teknologi
F12 Melahirkan golongan Mudejar di Eropah
F13 Melahirkan ramai ilmuan Islam
F14 Menyebabkan kemunculan perpustakaan
F15 Kemunculan universiti
F16 Karya Eropah diterjemahkan oleh ilmuan Islam
F17 Seni bina Islam tergambar dalam seni bina di Eropah
F18 Contohnya di Masjid Cordova/ Istana Alhambra/ Masjid Sultan Ahmed(Masjid Biru) di Istanbul
F19 Melahirkan golongan Mozarab
F20 Melahirkan golongan pengembara yang hebat seperti Ibn  Battuta / al-Mascudi/ Ibn Fadhlan
F21 Orang Eropah berbahasa Arab
F22 Orang Eropah mengamalkan cara hidup / bertutur/ berpakaian seperti orang Islam
(c)
F1 Patuh kepada perlembagaan negara
F2 Mengikuti prinsip Rukunegara
F3 Pelaksanaan Dasar Kebudayaan Kebangsaan
F4 Menggunakan sekolah yang sama kurikulumnya
F5 Kekayaan negara diagihkan secara adil
F6 Tidak menyentuh hal-hal sensitiviti antara kaum
F7 Prinsip 1 Malaysia
F8 Pelaksanaan Program Latihan Khidmat Negara
F9 Bersukan secara bersama
F10 Semangat kongsi raya
F11 Amalan minda bersikap terbuka
F12 Patuh kepada ajaran agama
       Mana-mana jawapan yang munasabah
           

SELAMAT MEMBACA DAN MENJAWAB KERTAS 1249/2


Tiada ulasan:

Catat Ulasan